Diensten
Hoe wij werken
Portfolio
Artikelen
Contact
Prijsopgave opvragen

Stappenplan voor het maken van een nieuwe website

Begin bij de basis


Heb je een domeinnaam?

Het lijkt te simpel voor woorden, maar de eerste stap in het stappenplan voor een nieuwe website is je domeinnaam. Heb je je domeinnaam al vastgelegd? Zo ja, super, op naar het volgende punt. Zo nee, zorg eerst dat je deze afneemt. Is de naam die je wilt hebben nog beschikbaar en welke extensie neem je. Tegenwoordig is er meer keuze in de extensie. Een extensie is wat er achter je domeinnaam staat bijvoorbeeld ‘.nl of .com’ dit zijn ook de meest voorkomende, naast .net .org .eu. Je hebt hier zelf de keuze uit. Begin je bijvoorbeeld een webshop, dan kan je ook kiezen voor .shop. 

Heb je webhosting?

Als je zelf je website gaat maken dan heb jij een ruimte nodig om je website te hosten. Er is ontzettend veel keuze als het gaat om webhosting. En iedereen zal een andere partij aanraden op basis van hun ervaring. Zonder namen te noemen zullen je proberen een juiste keuze te maken:

  • Kijk goed naar de bereikbaarheid van een hosting partij. Goedkopere hostingpartijen zijn vaak slecht bereikbaar of alleen via een ticketsysteem. Als je je daar niet comfortabel bij voelt kijk dan naar een partij die bijvoorbeeld een chat heeft en die je kan bellen. Kijk ook naar de reactietijd van de klantenservice
  • Een goedkopere hosting kan zijn diensten goedkoop aanbieden omdat je met honderden al niet duizenden andere websites de server deelt. Dit kan gevolgen hebben op de veiligheid en de snelheid van je website. 
  • kijk goed naar wat er in de prijs zit inbegrepen. Bij de meeste hosting betaal je extra voor bepaalde diensten, zoals back-ups & herstel en schrijfruimte. Bij een higher end host zitten deze diensten meestal inbegrepen en heb je dus geen verborgen kosten
  • Heb je weinig technische kennis, ga dan voor een hosting waar je met 1 klik wordpress kan installeren (1-klik-installatie)

Begrijp je doelgroep

Je ontwikkelt je website voor jouw ideale klant. Oftewel je doelgroep. Een grote stap in het ontwikkelen van een website is wat jij als oplossing biedt voor je doelgroep. Dit kan je doen d.m.v. de onderstaande vragen: 

  • Wat heb je te bieden?
  • Laat zien wie je bent?
  • Waarom wil je een nieuwe website?
Overtuig met resultaten

Als mens willen we graag volgen. We zijn sneller overtuigd als we resultaten zien, van het bedrijf zelf en door middel van reviews die huidige klanten hebben achtergelaten. Dit noemen we social proof. 

Content schrijven of laten schrijven

Content is belangrijk, maar wordt vaak onderschat. Online actief zijn is namelijk niet genoeg om bovenaan in Google te komen! Je kan zelf content schrijven of laten schrijven door een copywriter, maar dat betekent niet gelijk dat je daardoor meer verkeer op jouw website krijgt. Maar dan is de grote vraag hoe kun je dan wél online zichtbaar worden? Dat is simpel, ga aan de slag met de SEO van jouw website. Om jou op gang te helpen delen onze collega’s van Reason Online Marketing hier 6 stappen om hoger te ranken in Google! 

Maak een website structuur

Navigatiestructuur

Door middel van de navigatie op je website leidt je je bezoekers door je website. Bepaal welke pagina’s een hoge waarde hebben en welke minder waarde hebben. Je belangrijkste pagina’s vormen je navigatiestructuur. De pagina’s met minder waarde zet je vaak in de footer.

Pagina’s met hoge waarde voor je hoofdnavigatie:

  • Home
  • Over ons
  • Contact
  • Offerte aanvragen
  • Hoe wij werken 
  • Vacatures

Pagina’s met minder waarde, deze plaats je in de footer:

  • Privacy statement
  • Disclaimer

Wat je vaker zult lezen in deze blog is dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Bijvoorbeeld je bezoekers zijn er aan gewenst dat je contactpagina en of telefoonnummer rechtsboven te vinden zijn en dat je privacy statement of algemene voorwaarden in de footer staan. 

Zorg dus ook dat je je hieraan houdt. Uiteindelijk wil je dat je je bezoekers, afhankelijk van het doel van je website, in contact komen met je. 

Waar komt wat te staan?

De volgende stap in het stappenplan van een nieuwe website is te bepalen welke volgorde je aanhoudt in je navigatiestructuur. Maak eerst een lijst met de belangrijkste navigatiestructuur elementen. Schrijf deze op een post it.  En ga nu na welke items er belangrijker zijn voor je doelgroep. Naar welke informatie is de bezoeker op zoek.

Wij raden aan om niet meer dan 5 items in je menu op te nemen excl. de contactknop. Het laatste wat je wilt is dat je bezoekers keuze stress krijgen. 

Maak concept tekeningen

Heb je al een bepaalde layout voor ogen. Maak dan concepten, gemakkelijk door gewoon op een a4tje te klatten of eventueel digitaal. Wij noemen dit ook wel ‘wireframing’. Hier zet je in basic shapes je website in elkaar. Zonder kleur zonder foto’s. 

stappenplan nieuwe website

Een wireframe bespaard vaak een hoop tijd en geeft je een richting voor het uiterlijk van je website. Daarnaast is het ook handig om wireframes te maken voor je website als:

  • Je investeerders moet overtuigen
  • Tijdens presentaties 

Het geeft een body aan je idee, zonder dat het je een groot budget kost. Wireframes kan je ook door andere mensen laten opmaken mocht je daar behoefte aan hebben. 

Kies een design(er)

Als je je wireframes hebt komt de volgende stap:

  1. Ga je je design van je website zelf ontwikkelen
  2. Ga je je design van je website uitbesteden

Aan beide zitten voor en nadelen. Zo kost het minder geld om zelf met een WordPress template aan de slag te gaan, maar kost het wel meer tijd om het zelf allemaal te verzinnen. Een designer kost geld, en vaak ook veel geld. Maar je ontvangt in een korte tijd een ontwerp waar al rekening wordt gehouden met UX, conversie en je branding. 

Een WordPress website bouwen met een template

Bij WordPress heb je tienduizenden verschillende templates. Deze kan je onderverdelen in 3 categorieën:

  • Gratis, deze templates worden gratis aangeboden
  • Freemium, dit is een template wat je gratis kan downloaden maar waar verschillende functies zijn uitgeschakeld, om deze functies te gebruiken betaal je meestal een eenmalig
  • Betaalde templates, dit zijn templates waarvoor je betaald. De meeste templates betaal je eenmalig en zijn onder de 100 euro 

Als je een professionele website wilt zal je bijna altijd uitkomen bij een betaald thema. Deze zijn vaak goed onderhouden, responsive en dus geschikt voor meerdere mobiele apparaten. Daarnaast bieden de meeste betaalde thema een ‘drag & drop’ systeem aan zodat je makkelijk je website kan bouwen d.m.v. het schuiven van blokken. En hebben ze vaak uitgebreide demo’s van het template waar je kan kijken of het aansluit aan jouw wensen. 

Het grote voordeel van het gebruik van een template is dat het lage opstartkosten zijn. Voor onder de 100 euro heb je een website die je kan inrichten. Echter zitten er een aantal grote nadelen aan: 

  • Je moet het ontwerpen nog steeds zelf doen: Ja, een template biedt je hou vast aan een bepaalde uitstraling, maar je moet nog steeds zelf je lettertypes, kleuren en dergelijke elementen uitwerken
  • Je moet nog steeds goed rekening houden met gebruikerservaring, functionaliteiten en CTA’s
  • Een template kan je beperken in het ontwerp wat je wilt
  • Een template kan voor een trage website zorgen
Een designer inhuren

Als je een designer inhuurt krijg je niet alleen een mooi design maar denken ze ook mee met de flow van de website. 

De voordelen van een webdesigner:

  • Een webdesigner verzorgt een consistente merkidentiteit over je gehele website
  • Een professioneel design onderscheid je van je concurrenten
  • De focus ligt op het stimuleren van conversies
  • Tot in detail uitgewerkte website
  • Een betrouwbaar partnerschap

Een nadeel van een designer is dat het vaak aardig wat budget kan kosten. Maar het is een duurzame investering. Een gemiddelde doorlooptijd van een designer is 2-3 weken, natuurlijk is dit afhankelijk van het project. 

Stappenplan om nieuwe website te maken

Je website is een van je belangrijkste verkooppunten. Het ontwikkelen van een succesvolle website kost tijd en kennis. Met het bovenstaande stappenplan voor het maken van een nieuwe website kom je al aardig opweg. Wil je meer informatie over het ontwikkelen van een website, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je begeleiden in het proces van het ontwikkelen van een WordPress website of besteed je gehele website uit bij ons. 

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.