Dark social
Diensten
Hoe wij werken
Portfolio
Artikelen
Contact
Prijsopgave opvragen

Maak jij gebruik van Dark Social?

Wat is dark social?

Dark social zijn kanalen waar we privé berichten delen, zoals Instagram Messenger, Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp, WeChat en dergelijke kanalen. Dit is anders dan je tijdlijn van Facebook of LinkedIn.

Dit zijn kanalen die niet geïdentificeerd kunnen worden in Google Analytics. Deze kanalen worden niet gemeten door Google Analytics en al het verkeer wat er van deze kanalen afkomt wordt geschaald onder ‘direct verkeer’. 

“als je een instagram post deelt via insta messenger met vriend/in dan valt dit onder Dark Social”

Simpel gezegd, Dark Social zijn alle kanalen die we niet openbaar delen, maar privé zijn zoals je WhatsApp berichten.

Maar wat is hier verkeerd aan? 

Het probleem zit in dat Google Analytics deze kanalen schaalt onder ‘direct verkeer’. Vaak wordt er bij ‘direct verkeer’ gedacht dat dit betekent dat bezoekers van je website je URL hebben ingetikt. Dat is deels waar, maar voor de meeste websites is direct verkeer 30% van het totale websiteverkeer, en dat is vrij hoog als je erover nadenkt. 

Google Analytics schaalt dus ook verkeer onder ‘direct’ als hij niet weet waar het vandaan komt. En dit is dan weer ongelukkig als je als online marketeer je conversies wilt meten. 

Hoe ontstaat Dark Social?

  • Als je van een https:// naar een http:// website surft
  • Links die verstuurd worden via whatsapp, facebook messenger en dergelijke chat programma’s
  • E-mails waar een gekopieerde en geplakte link zit

Liever privé delen dan op social media

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten sneller iets op hun privé kanalen delen (63%) dan op open social media platformen (54%). Het is zelf zo dat 20% van deze personen alleen content delven via Whatsapp en Facebook messenger.

Bron: Global web index

Wat wordt er gedeeld op dit platforms?

Waar komt dark social vandaan?

Dark Social is bedacht door de journalist ‘Alexis Madrigal’ van de atlantic in 2012. Hij is van mening dat wat wij aan data zien in bijv. Google Analytics is dat de informatie is gelimiteerd. We kunnen zien als iemand van Facebook.com komt, deze staat tussen je referral. Maar als je een link deelt via een e-mail, die je naar je collega stuurt of naar je familie met een link erin, bijvoorbeeld naar een artikel op je website, uit de testen kwam dat deze ook als Dark social gezien werden. Want ondanks dat je het niet kan meten, iemand die een hele url intikt bestaat niet.

Hoe maak je Dark Social meetbaar?

  • Maak gebruik van UTM codes
    Een UTM code is een toevoeging aan je URL waar je je bezoekers wilt heen sturen. Zo kan je bijhouden waar de bezoeker vandaan komt. Je kan hier een UTM code aanmaken.
  • Maak gebruik van deelknoppen
    Met deelknoppen motiveer je je bezoekers om iets te delen via de knoppen in plaats van dat ze de url kopiëren en deze versturen. Je hebt verschillende WordPress plugins hiervoor.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met een van onze Online Marketeers en ontdek hoe je Dark Social inzichtelijk kan maken en hoe je het kan inzetten voor je organisatie.

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.