Reason web logo
Portfolio BlogContact
Reason web logo

Hoe voorkom ik the illusion of completeness?

Het design van je website speelt een grote rol in het begeleiden van bezoekers naar het werkelijke eind van je webpagina. Vaak realiseren we niet dat belangrijke informatie die op de pagina staat, te laag staat en niet gezien wordt. Zonde, want jij of je collega’s hebben aan deze informatie hard gewerkt. Dit bevestigt de rol van een webdesigner en hun web designs waarbij het wandelpad van de bezoeker duidelijk voorkomt in het design.

Vaak genoeg gaan we ervan uit dat het grootste gedeelte van je website bezoekers het eind van je website bereiken (de footer). In werkelijkheid behaalt maar 57% van je bezoekers de helft van je webpagina, dit noemen we een ‘false bottom’,  ‘the illusion of completeness’ of ‘het logische eind’. Voor de handigheid noemen we het in dit artikel ‘het logische eind’.

Wat is ‘the illusion of completeness’?

Het logische eind verwijst naar het punt waar de bezoeker denkt dat het eind van je webpagina is, ondanks dat er in werkelijkheid meer content buiten het scherm staat (horizontaal of verticaal). We gebruiken deze term vaak om duidelijk te maken dat de webpagina erin faalt om het pad duidelijk te maken op de webpagina.

Je zou denken dat dit een zeer negatief effect heeft op de conversie en algehele ontvangst van je website, en dat is ook zo. Er zijn nog genoeg websites die onbewust deze fouten maken. Een usability fout is voor de eigenaar van de website vaak lastig te vinden, want jij bent al bekend met je website en hoeft niet het pad als bezoeker te bewandelen. Een ‘logisch eind’ kan zich overal bevinden, zonder dat je je daarvan bewust bent.

Van welke styling wordt er vaak gedacht dat het het einde van de website is?


1. Hero sliders en/of video.

Een echte eye-catcher, een mooie foto/video in je webpagina, bovenaan en lekker groot. Het is een excellente keuze om de attentie van je bezoekers te trekken. Maar vaak blijft de content die er toe doet ongelezen.

Maple False Floor
https://www.nngroup.com/articles/illusion-of-completeness/

“In a usability study we asked users to visit this site and find out what service this company offered. Six out of eight users did not realize they could scroll down this page.  Because no other links or calls to action were visible,  all our users selected the Get Started button and were met with a series of modals asking for personal information only to discover later on that the service was not available in their area. 75% of the test users were frustrated and not only had to spend time and effort entering their details on the site, but also were unable to find out what exactly this company did.”


2. Horizontale lijnen

Een horizontale lijn kan heel veel uitmaken voor je website. Wanneer je een separatie maakt op je webpagina door middel van een horizontale lijn kunnen bezoekers dit zien als (visuele) barrière en is de kans groot dat ze stoppen met scrollen.


3. Te veel witruimte

Witruimte is al helemaal een lastige, want witruimte is heel belangrijk. Als je te weinig witruimte hebt voelt je website groot en bulky aan, maar met teveel witruimte zit het gevaar in dat je een ‘logisch eind’ creëert. Als een bezoeker niet het signaal krijgt om te scrollen, waarom zouden ze dan scrollen?


4. De ‘scroll naar de top’ knop

Het ‘scroll naar de top’ knopje is bedoelt voor lange pagina’s en zo snel mogelijk terug te kunnen naar de bovenkant. Het probleem schuilt hier in dat het knopje al zichtbaar is na de eerste scroll, en dan heb je de neiging om er op te drukken, ook al ben je pas halverwege de pagina.


5. Interrupties van content

Interrupties van content zoals advertenties tussen de content, share buttons en losse content blokken kunnen ervoor zorgen dat de illusie van het einde van de webpagina is.


6. Scrolling Ques

Een indicatie die aangeeft dat je kan scrollen noemen we een ‘scrolling que’. Dit zie je vaak bij horizontale scrolls. Horizontaal scrollen is nog niet genormaliseerd maar zie je steeds vaker terugkomen zoals bij Netflix, youtube en Vimeo. Deze platformen zijn een voorbeeld hoe het wel moet.

Maar ook bij Whatsapp, Instagram en Facebook kan je tussen schermen wisselen als je naar links of rechts swiped.  

Heb je een website die zich horizontaal oriënteert, ga dan goed na of je duidelijk aangeeft wat de verwachtingen zijn. Maak gebruik van pijlen en/of animaties.


Komen ‘logische einden’ voor op je website? Dit is wat je kan doen om ze op te lossen.

Voordat je begint aan het aanpassen van je website moet je eerst de achtergrond weten van hoe bezoekers zich gedragen online, want waarom vinden we als bezoeker scrollen zo belangrijk? Het is niet dat we het per se zo belangrijk vinden dat een webpagina scroll-baar is, maar we zijn over de tijd zo geconditioneerd. Het grootste gedeelte van alle websites die we bezoeken zijn scroll-baar, en dat heeft ons gevormd. Met de komst van mobiele devices zijn we alleen maar meer gewent geraakt aan scrollen.

“In een study van Chartbeat hebben ze 25 miljoen wereldwijde sessies gemeten en vonden ze dat 70% van de bezoekers al scrollt voordat de pagina volledig geladen is. Daarnaast scrollt iedereen, of er nu directies worden gegeven of niet.”

Toch vinden we te veel scrollen vervelend en scrollen we nauwelijks verder dan het 3de volledige scherm. De eerste 3 schermen van je webpagina zijn dus het allerbelangrijkste op je webpagina.

Daarnaast kan je scroll gebruik van je bezoekers in 2 punten opdelen:

  • Hoe bekend is de bezoeker met je bedrijf/product/service.
  • Wat is de motivatie van de bezoeker.

Iemand die bekend is met je bedrijf zal minder scrollen, en heeft dus meer aan de informatie die boven de vouw staat omdat hij al bekend is en geen onderzoek hoeft te plegen. CTA’s zoals: ‘demo aanvragen’, ‘tarieven’ en ‘producten’ zullen goed werken voor deze type bezoeker.

Iemand die niet bekend is met je bedrijf zal meer scrollen op je website, zij willen graag weten wie je bent, wat je doet en je motivatie achter je bedrijf.

En als laatste, wat is de motivatie van de bezoeker, willen ze direct kopen, willen ze informatie etc.Wat belangrijk is komt als eerst.
Reserveer de eerste 3 schermen voor de belangrijkste informatie. Gebruik de ruimte daaronder voor secundaire of gerelateerde informatie. Zorg dat belangrijke CTA’s zich boven de vouw bevinden.


1. Maak een duidelijk scrollpad voor je bezoeker

Jij hebt in de hand hoe bezoekers zich bewegen op je website, zorg dat dit dan ook duidelijk wordt aangegeven. Heb je een grote foto boven de fold, laat dan het eerste stuk van je volgende content zien, zodat bezoekers weten dat er onder de foto ook nog iets bevind.


2. Ga bewust om met witruimte en lijnen

Zoals we al vertelde, witruimte kent een goede en een slechte kant en de marge is klein.


3. Ga bewust om met de ‘flow’ van je webpagina

Het onderbreken van content met een advertentie of social icons kan leiden tot een ‘logisch eind’. Vermijdt deze dan zo veel mogelijk.


4. Ga voor ritmes en patronen

Wij als mensen zijn getraind op het herkennen van patronen, we leggen in zoveel mogelijk dingen een verband om hier een logisch pad van te maken. Gebruik dit op je website. Maak gebruik van nummer, afbeeldingen en ritmes zoals eerste een afbeelding links met de tekst aan de rechterkant, dan een afbeelding rechts en de tekst links.


5. Testen, testen en testen

Een punt wat vaak wordt overgeslagen. Net zoals je organisatie groeit je website mee met je. Een website is iets dynamisch. De online wereld beweegt snel en gebruikers worden constant gevoed met nieuwe innovaties, nieuwe trends en informatie. Blijf testen, blijf innoveren, hoe klein het lijkt op je website, de gevolgen kunnen groot zijn. Een kleine usability fout kan grote gevolgen hebben op je merk identiteit en de ‘flow’ van je website.

Door rekening te houden met ‘het logische eind’ (the illusion of completeness) kan je je website beter laten presteren. Wat resulteert in een professionele uitstraling, een lagere bounce percentage en hogere conversie. Weet je niet waar je moet beginnen en/of wil je je website laten testen op deze usability problemen. Neem dan contact met ons op, wij kunnen je website checken op deze punten en algehele usability. Daarnaast geven wij regelmatig trainingen, workshops en brainstormsessies over de psychologie van websites.

Ook interessant voor jou

Rik

Rik werkt sinds 2020 bij Reason Web Development als Front- & Back-end Developer.

customer journey in telefoon mockup

Al 300+ ondernemers gingen je voor!

Meld je aan voor de onze updates.

Ontvang inspirerende content, belangrijk nieuws en slimme hacks voor je (WordPress) website!
Wat wij doen
Reason is jouw website- en applicatiepartner. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden doeltreffende en gebruiksvriendelijke websites, platformen en applicaties.
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
chevron-down