Voordat we in de materie duiken leggen we eerst uit waarom het belangrijk is om een goede navigatie te hebben op je website. Het meest voor de hand liggend is ‘user experience’. In het Nederlands refereren we meestal naar ‘gebruiksvriendelijkheid’.
Je wilt dat je website bezoekers gemakkelijk en op logische manier navigeren door je website. Als ze beter kunnen navigeren, zullen ze langer op je website blijven. Een ander belangrijk punt, wat veel website-eigenaren zich niet realiseren is dat een goede website navigatie belangrijk is voor je SEO (zoekmachine optimalisatie).
Je hoofdmenu is maar 1 element van je gehele website navigatie. Een websitebezoeker kan op verschillende manieren navigeren door je website. Je hoofdmenu is wel het belangrijkste omdat, als je het goed doet, deze op elke pagina van je website staat.
De andere elementen van een goede navigatie zijn:
Deze elementen zijn bedoeld om je hoofdmenu te ondersteunen. Naast dat deze elementen de gebruikerservaring verhogen op je website. Zijn er ook een aantal technische elementen die eerst op orde moeten zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat 50% van de websitebezoekers de hoofdnavigatie gebruikt om zich op de website te oriënteren.
Uitgevoerd door KoMarketing
Websitebezoekers hebben een positieve gebruikerservaring als je website consistent is. Het is belangrijk om structuur aan te brengen in de opbouw van je navigatie. Een structuur die je doelgroep herkent.
Het kan leuk lijken om een super innovatief ontwerp te maken en te gebruiken, maar vaak slaat dit slecht aan bij je doelgroep. Wanneer je doelgroep de website navigatie niet begrijpt, zullen ze je website verlaten.
We zijn bijvoorbeeld gewend dat de hoofdnavigatie bovenaan je website staat, meestal in combinatie met het logo van je website. Dit is herkenbaar voor iedereen. Zorg dan ook dat op elke pagina hetzelfde menu, in dezelfde structuur terugkomt.
Dit betekent trouwens niet dat je nooit buiten het herkenbare mag treden. Wil je wel een innovatieve structuur, zorg dan dat je dit meetbaar maakt. Zo kan je je succes (of niet) meten en weet je direct of je structuur werkt bij je website doelgroep.
Dropdown-menu’s kunnen als verwarrend worden ervaren. Dit komt omdat een websitebezoekers hun keuze al hebben gemaakt als hun muis ergens heen beweegt. Als hun muis op deze keuze eindigt, krijgen ze opeens allemaal nieuwe keuzes. Dit kan averechts werken.
Mocht je wel gebruik willen maken van drop-down menu’s, zorg dan dat het eerste level altijd klikbaar is en dat er een relevante pagina achter zit. Of zorg ervoor dat het menu-item helemaal niet klikbaar is en dat de ‘mouse-over’ niet veranderd als de websitebezoeker met hun muis over het menu-item gaat.
Daarnaast kunnen zoekmachines moeite hebben met drop down-menu’s als deze niet goed zijn ingericht. Hieronder kan je daar meer over lezen bij het kopje breadcrumbs en opbouw van URL.
Een goede vuistregel om aan te houden is: ‘Als websitebezoeker moet ik binnen 3 klikken bij de informatie zijn die ik zocht’. Met de onderstaande tips moet dit makkelijk haalbaar zijn.
Je navigatiebalk dient als de belangrijkste manier van navigeren op je website. Het is dus belangrijk dat deze goed is ingericht. Houdt met het volgende rekening:
Gebruik niet meer dan 5 tot 7 menu-items. Bied je te veel keuze in je navigatiebalk dan krijgen websitebezoekers keuze stress.
Het kan zo zijn dat je website meer dan 5 pagina’s bevat. Zorg er dan voor dat je belangrijkste pagina’s in je hoofdnavigatie staan. De rest van je pagina’s kan je linken via je belangrijke pagina’s.
Gerelateerd bericht: Tips die je niet vaak hoort over WordPress.
Zorg dat je schrijftaal gebruikt die je doelgroep snapt. Heb je een pagina die over je bedrijf gaat, noem het dan ‘over ons’. Heb je je diensten op een verzamelpagina staan noem deze dan ‘diensten’. Het klinkt misschien heel simpel, maar vaak komen we nog (hip) jargon tegen die niet omschrijft wat de inhoud is van de pagina.
Website bezoekers bewegen snel, zien ze binnen 5 seconden niet wat ze zoeken, dan gaan ze door naar de volgende website.
Ken je het verhaal van Hans en grietje nog? Hans liet in het bos kiezelstenen achter zodat ze hun weg naar huis konden terugvinden. En dat is precies waarom je broodkruimels op je website moet gebruiken.
“Hans en Grietje wonen met hun vader, die houthakker is, en hun stiefmoeder aan de rand van een bos. Het gezin is erg arm. Op een nacht besluit de stiefmoeder, zeer tegen de wil van haar man, om de twee kinderen de volgende dag in het bos achter te laten, aangezien er niet genoeg eten meer is voor hen alle vier.
De kinderen liggen wakker door de honger en horen in de kamer ernaast het plan dat wordt besproken. Grietje is wanhopig, maar Hans heeft een plan; hij gaat zijn bed uit en zoekt buiten kiezelstenen die hij in zijn jaszak verstopt. Als ze de volgende dag met zijn vieren het bos in lopen, blijft Hans steeds even stilstaan en laat intussen een spoor van kiezelstenen achter. Als Hans en Grietje alleen worden achtergelaten op een open plek in het bos onder voorwendsel dat ze ‘s avonds weer worden opgehaald, kunnen ze de weg naar huis zelf terugvinden in het licht van de volle maan dat op de kiezelstenen weerkaatst.”
Bron wikipedia
Broodkruimels zorgen ervoor dat je websitebezoeker altijd hun weg kunnen vinden, zonder afhankelijk te hoeven zijn van de hoofdnavigatie. Er zijn 2 manieren hoe je broodkruimels kan gebruiken:
Je URL is eigenlijk al een broodkruimel, elke klik die een websitebezoeker maakt op je website wordt geregistreerd in je URL. Natuurlijk als je deze correct hebt ingesteld. Heb je dit nog niet, in het kopje hieronder vertellen we er meer over.
Je ziet dit vaak bij webshops, omdat ze gebruik maken van (veel) verschillende categorieën en filters. Maar ook op een website kan je gebruik maken van een broodkruimelpad. Je vindt dit pad vaak onder de navigatiebalk of in de buurt van de paginatitel.
Een zoekbalk zorgt ervoor dat een websitebezoeker direct kan zoeken binnen je website. Het is alleen niet zo gemakkelijk om een goede zoekbalk in te richten. Als je aan de slag gaat met een zoekbalk, zorg dan eerst dat je goed in kaart brengt in welke categorie, post en pagina’s de websitebezoeker kan zoeken. Je website is groot en als je dit niet afkadert kan een websitebezoeker op plekken komen waar je ze liever niet hebt. Daarnaast kan het ook verwarrend zijn voor de websitebezoeker als ze niet de juiste zoekresultaten krijgen aan de hand van hun zoekopdracht op je website.
Alleen als je een goed ingestelde zoekbalk hebt, helpt dit mee aan de gebruikerservaring van je website én het navigeren op je website.
Op elke website komt het voor dat een enkele pagina niet werkt of dat iemand een incorrecte URL invoert. Dit verkeer kan je afvangen met een goed ingerichte 404-pagina.
Het doel van een 404-pagina is dat een bezoeker kan terug navigeren naar je belangrijke pagina’s. Een goede 404-pagina bevat:
Een groot deel van de websitebezoekers navigeert nog steeds via de URL. En dat is ook logisch, want deze is altijd zichtbaar en geeft weer wat relevant is aan deze pagina. Eigenlijk, zoals we hierboven al vertelden, is het een vorm van een kruimelpad.
Een goede URL structuur bevat bijv. reasonwebdevelopment.nl/diensten/wordpress-onderhoud/.
Je ziet in 1 oogopslag waar je je bevindt, en waar je naar terug kan gaan.