Meerdere computers, plan van aanpak
Diensten
Hoe wij werken
Portfolio
Artikelen
Contact
Prijsopgave opvragen

Plan van aanpak maken voor je nieuwe website

Een doel opschrijven is makkelijk, maar daar komen heeft meestal heel wat bochten in de weg. In deze blog leggen we uit wat je nodig hebt voor het maken van een goed plan van aanpak voor je nieuwe website.

Een plan van aanpak voor je website begint bij je organisatie.

Breng als eerst kort in kaart wat je organisatie doet en wat je doelen zijn. Als je een nieuwe website maakt, wil je die toekomstbestendig maken. Het is belangrijk om dus eerst je organisatie, je missie en visie en je ambities in kaart te brengen. Heb je hier hulp bij nodig? Wij bieden hiervoor verschillende workshops aan zoals ‘customer journey mapping’.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de missie en visie van het bedrijf?
  • Welke producten/services worden er geleverd?
  • Hebben we meerdere vestigingen
  • Wordt de organisatie fysiek bezocht door klanten en/of partners
  • Wat is de ambitie van de organisatie?
Wie is je doelgroep?

Dit is het juiste punt om je doelgroep goed onder de loep te leggen en deze helemaal uit te pluizen. Je nieuwe website moet natuurlijk naadloos aansluiten op je doelgroep, de groep waar je aan verkoopt.

Je website is het communicatiemiddel tussen jou en je (potentiële) klanten. Een klant moet zich als een vis in het water voelen als ze je website bezoeken. Bij het vormen van een doelgroep denk je aan:

  • Welk geslacht heeft mijn klant?
  • In welke leeftijd categorie zitten ze?
  • Welk opleidingsniveau hebben ze?
  • Bedien je de zakelijke of particuliere markt?
  • Wat is je marktsegment?

Op basis van deze gegevens maak je een persona. Deze persona is de ideale klant die aan al jouw ‘eisen’ voldoet. Je kan meerdere persona’s hebben als je meerdere doelgroepen aanspreekt.

Breng deze personen visueel inkaart.

Hulp nodig met het maken van persona’s? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van je klanten, de bovenstaande afbeelding is onderdeel van onze contentsessie. In deze sessie bekijken wij alle ins en outs van je doelgroep, en zorgen we ook dat jij naar huis gaat met een volledig pakket inclusief strategie.

Leg je huidige website onder de loep.

Er is een reden waarom je een nieuwe website wilt hebben, dit kan zijn om te moderniseren, beter aan te sluiten op je doelgroep etc. Ga na wat je goed vindt en wat je slecht vindt aan je website. Volg het onderstaande lijstje:

  • Maak op basis van je huidige Google Analytics cijfers een analyse. Welke pagina’s / functionaliteiten werken goed, en welke werken minder.
  • Schrijf op wat je goed en wat je slecht vindt aan je huidige website. Denk hierbij aan de snelheid van je website, content van je website, het design en de functionaliteiten.
Wat is het doel van je nieuwe website?

Maak duidelijke doelen voor je website, want met je nieuwe website wil je graag nieuwe dingen bereiken. Een doel moet SMART zijn, Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Hieronder vind je een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je je doelen gaat bepalen:

Foute doelen:

  • Meer verkeer generen
  • Meer leads krijgen
  • Meer downloads krijgen

Bekijk je cijfers van de voorgaande jaren. Hoe presteert je website op dit moment. Vorm hier realistische doelen voor de komende jaren.

Juiste doelen:

Bijvoorbeeld: afgelopen jaar, over een periode van 12 maanden, heb je per maand 1.200 sessies gehad op je website. Met je nieuwe website wil je dit hoger hebben en je denk dat 20% meer verkeer per maand haalbaar is. Je doel wordt dan:

  • In de komende 12 maanden wil ik 20% meer website sessies generen op mijn website.

Het bovenstaande doel kan zelfs nog uitgebreid worden door bijvoorbeeld op te schrijven hoe je die 20% extra sessies gaat genereren. Zoals:

  • In de komende 12 maanden wil ik 20% meer websites sessies generen op mijn website, dit doe ik d.m.v. Google Ads, contentmarketing en posten op LinkedIn.

Hetzelfde geldt voor harde conversies, het invullen van een offerte, download, demo o.d., formuleer welk doel je wilt bereiken:

In de komende 6 maanden wil ik 12 offerte aanvragen ontvangen via de website. Of in de komende 6 maanden wil ik 2 offerte aanvragen per maand ontvangen via de website.

Je website doelen zijn leidend. Ze bepalen wanneer je nieuwe website een succes is of wanneer niet. Duidelijke doelen geven de ruimte om goed te optimaliseren. Haal je je doel met gemak, dan weet je dat je je doel moet bijstellen. Haal je je doel niet, dan moet je gaan kijken waar je de website op moet optimaliseren.

Breng in kaart wat je wensen zijn

Nu komt het leukste gedeelte van je plan van aanpak voor je website. Nu je weet wie je doelgroep is, wat je doel is en wat er goed werkt in je huidige website kan je je gaan richten op wat je wensen zijn voor je nieuwe website.

  • Welke informatie verstrekt de website?
  • Wat is de primaire actie van de websitebezoeker? Gaan ze iets kopen, worden ze lid of moeten ze bijvoorbeeld een formulier invullen.
  • Wat is de secundaire actie van de websitebezoeker?
  • Welke basis content wil ik op de website hebben?
  • Wat kan de bezoeker binnen de website?

Conclusie plan van aanpak voor je website

Een succesvolle website begint met een goed plan van aanpak. Volg deze punten en je heb al een hele goede basis en een duidelijk pakket die je met je websitebouwers kan delen.

  1. Wat is het doel van je nieuwe website?

  2. Wie is jouw doelgroep?

  3. Wat maakt jouw organisatie zo bijzonder?

  4. Leg je huidige website onder de loep;

  5. Beschrijf je wensen voor je nieuwe website.

We hopen met deze informatie een bijdrage te kunnen leveren aan je (toekomstige) website. Wil je meer informatie over de websites die wij ontwikkelen, bekijk dan hier de mogelijkheden. Daarnaast kan je ook altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.