Een plan van aanpak maken voor je nieuwe website.

Een doel opschrijven is makkelijk, maar daar komen heeft meestal heel wat bochten in de weg. In deze blog leggen we uit wat je nodig hebt voor het maken van een goed plan van aanpak voor je nieuwe website.

Een plan begint bij je organisatie.

Breng als eerste kort in kaart wat je organisatie doet en wat je doelen zijn. Als je een nieuwe website maakt, wil je die toekomstbestendig maken. Het is belangrijk om dus eerst je organisatie, je missie en visie en je ambities in kaart te brengen. Heb je hier hulp bij nodig? Wij bieden verschillende workshops zoals 'customer journey mapping'.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de missie en visie van het bedrijf?
  • Welke producten/services worden er geleverd?
  • Hebben we meerdere vestigingen
  • Wordt de organisatie fysiek bezocht door klanten en/of partners
  • Wat is de ambitie van de organisatie?
Wie is je doelgroep?

Dit is het juiste punt om je doelgroep goed onder de loep te leggen en deze helemaal uit te pluizen. Je nieuwe website moet natuurlijk naadloos aansluiten op je doelgroep, de groep waar je aan verkoopt.

Je website is het communicatie middel tussen jou en je (potentiële) klanten. Een klant moet zich als een vis in het water voelen als ze je website bezoeken. Bij het vormen van een doelgroep denk je aan:

  • Welk geslacht heeft mijn klant
  • In welke leeftijd categorie zitten ze?
  • Welk opleidingsniveau hebben ze?
  • Bedien je de zakelijke of particuliere markt?
  • Wat is je marktsegment?

Op basis van deze gegevens maak je een persona. Deze persona is de ideale klant die aan al jouw 'eisen' voldoet. Je kan meerdere persona's hebben als je meerdere doelgroepen aanspreekt.

Breng deze personen visueel inzichtelijk.

Hulp nodig met het maken van persona's? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van je klanten, de bovenstaande afbeelding is onderdeel van onze contentsessie, in deze sessie leggen we geheel bloot wie jouw doelgroep is, en zorgen we ook dat jij naar huis gaat met een volledig pakket incl. strategie.

Leg je huidige website onder de loep.

Er is een reden waarom je een nieuwe website wilt hebben, dit kan zijn om te moderniseren, beter aan te sluiten op je doelgroep etc. Ga na wat je goed vind en wat je slecht vind aan je website. Volg het onderstaande lijstje:

  • Maak op basis van je huidige Google Analytics cijfers een analyse. Welke pagina's / functionaliteiten werken goed, en welke werken minder.
  • Schrijf op wat je goed en wat je slecht vind aan je huidige website. Denk hierbij aan de snelheid van je website, content van je website, het design en de functionaliteiten
Wat is het doel van je nieuwe website?

Maak duidelijke doelen voor je website, want met je nieuwe website wil je graag nieuwe dingen bereiken. Een doel moet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Hieronder vind je een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je je doelen gaat bepalen:

Foute doelen:

  • Meer verkeer generen
  • Meer leads krijgen
  • Meer downloads krijgen

Bekijk je cijfers van de voorgaande jaren. Hoe presteert je website op dit moment. Vorm hier realistische doelen voor de komende jaren op.

Juiste doelen:

Bijvoorbeeld: afgelopen jaar, over een periode van 12 maanden, heb je per maand 1.200 sessies gehad op je website. Met je nieuwe website wil je dit hoger hebben, en je denk dat 20% meer verkeer per maand haalbaar is. Je doel word dan:

  • In de komende 12 maanden wil ik 20% meer website sessies generen op mijn website.

Het bovenstaande doel kan zelfs nog uitgebreid worden door bijvoorbeeld op te schrijven hoe je die 20% extra sessies gaat genereren. Zoals:

  • In de komende 12 maanden wil ik 20% meer websites sessies generen op mijn website, dit doe ik d.m.v. Google ads, content marketing en posten op Linkedin.

Hetzelfde geldt voor harde conversies, het invullen van een offerte, download, demo o.d., formuleer welk doel je wilt bereiken:

In de komende 6 maanden wil ik 12 offerte aanvragen ontvangen via de website. Of in de komende 6 maanden wil ik 2 offerte aanvragen per maand ontvangen via de website.

Je website doelen zijn leidend. Ze bepalen wanneer je nieuwe website een succes zijn of wanneer niet. Duidelijke doelen geven de ruimte om goed te optimaliseren. Haal je je doel met gemak, dan weet je dat je je doel moet bijstellen. Haal je je doel niet, dan moet je gaan kijken waar je je website op moet optimaliseren.

Breng in kaart wat je wensen zijn

Nu komt het leukste gedeelte, nu je weet wie je doelgroep is, wat je doel is en wat er goed werkt in je huidige website kan je je gaan richten op wat je wensen zijn voor je nieuwe website.

  • Welke informatie verstrekt de website?
  • Wat is de primaire actie van de websitebezoeker? Gaan ze iets kopen, worden ze lid of moeten ze bijvoorbeeld een formulier invullen.
  • Wat is de secundaire actie van de websitebezoeker?
  • Welke basis content wil ik op de website hebben.
  • Wat kan de bezoeker binnen de website?

Conclusie

Een succesvolle website begint met een goed plan. Volg deze punten en je heb al een hele goede basis en een duidelijk pakket die je met je website bouwers kan delen.

  1. Breng je organisatie in kaart.

  2. Wie is je doelgroep?

  3. Leg je huidige website onder de loep.

  4. Wat is het doel van je nieuwe website?

  5. Beschrijf je wensen voor je nieuwe website.

We hopen met deze informatie een bijdrage te kunnen leveren aan je (toekomstige) website. Wil je meer informatie of met één van onze experts een afspraak maken, neem dan contact met ons op!

Anoek
Project Manager | Front-End Developer
Anoek werkt sinds 2017 bij Reason Digital Empowerment. Sinds 2020 versterkt zij als Project Manager en Front-End developer Reason Web Development.
Deze informatie als eerste ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste toegang tot onze content.
Meer lezen?
februari 4, 2021
Opruimen van je website: Doe jij dit weleens?

Heb jij wel eens een lente schoonmaak gedaan voor je website? Het antwoord is waarschijnlijk ‘nee’. Het opruimen van je website heeft niet alleen impact op je website bezoeker maar ook op de snelheid en netheid van je website.  Wij geven een aantal voorbeelden hoe je eenvoudig en veilig je website kan opruimen en zo […]

Meer lezen
januari 24, 2021
Online fraude, hoe voorkom ik het?

Sinds begin dit jaar hebben we ons meer online moeten oriënteren dan ooit. Zowel de consument als bedrijven. Met deze ontwikkeling komen er ook nieuwe kansen voor online criminelen. Waar dit jaar de inbraken drastisch zijn verminderd, is de online fraude explosief gestegen.  De cijfers voor mei 2020, waarbij een groei van zo’n 383% ten […]

Meer lezen
oktober 5, 2020
WordPress update automatische: wat heb je te verliezen?

De nieuwste versie van WordPress (5.5) brengt de mogelijkheid met zich mee om plugins en thema's automatisch te laten updaten. In deze post kijken we naar wat er in een automatische WordPress update gebeurt. Daarnaast word er gekeken naar de voor- en nadelen van automatisch updaten en de drie verschillende update strategieën die een website […]

Meer lezen

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.