De 10 tips voor je website die je niet zo vaak hoort

Tegenwoordig zijn we nog meer online actief. Hierdoor is het voor bedrijven nog belangrijker dat de website goed werkt. Online vindt je verschillende tips om je website te optimaliseren. Maar wij geven 10 website tips die je nog niet vaak tegen bent gekomen.

1. Investeer in een snelle laadtijd

Simpel gezegd, als je website langzaam is blijven de bezoekers niet hangen. Over de snelheid van je website valt nou eenmaal niet te discussiëren. Het is niet alleen voor de bezoeker belangrijk maar ook voor zoekmachines en hun posities. Zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk is. Het makkelijkst is om te beginnen bij je hosting partij. Het loont al snel om over te stappen naar een goede hosting die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in WordPress websites.

2. Gebruik de ruimte boven de vouw

74% procent van de tijd die de bezoeker op je website doorbrengt is op de eerste 2 schermen van de webpagina. Maak goed gebruik van deze ruimte. 

  • Zorg dat je een duidelijke en beschrijvende titel hebt, licht bijvoorbeeld de voordelen van je product uit.
  • Creëer een goede call-to-action zo verhoog je de kans op conversies.
  • Maak gebruik van media die je product/service ondersteund.

3. Verminder de keuze voor meer conversie

Hoe meer keuze iemand kan maken, hoe beter toch? Dit klopt niet helemaal. ‘The paradox of Choice’ is een studie die onderzoekt hoe wij als mensen besluiten vormen. Daaruit is gebleken dat als we minder keuze hebben bij een bepaald product, dat we ons besluit waardevoller vinden tegenover het hebben van veel keuzes. Wat je wilt voorkomen is dat je bezoeker zich bedolven in keuzes voelt.

De simpelste manieren om dit op te lossen:

  • Houdt je menu schoon en simpel.
  • Vraag alleen het nodige als het gaat om formulieren.
  • Geen voorrang aan je call-to-action.
  • Gebruik alleen social media buttons/feeds als je er werkelijk actief op bent.
  • Maak 1 doel voor je webpagina.
4. Versimpel waar mogelijk

Uit een studie van Google blijkt dat bezoekers niet houden van nieuwe (gecompliceerde) indrukken bij de eerste ervaring met een website. Kort gezegd: hoe complexer je website, hoe minder mooi het wordt ervaren door de bezoeker.

  • Blijf bij een herkenbare layout – mensen houden van herkenbaarheid. Over de jaren is er een goede basis ontstaan hoe je website eruit zou moeten zien. Ook als wij websites ontwerpen houden wij ons aan deze stramienen.
  • Verminder afleidingen - In het punt hiervoor leggen we al uit dat je webpagina beter is als je 1 doel hebt. Blijf bij dit doel, ook als het om je sidebar gaat. In 2020 is de sidebar bijna helemaal verdwenen, als hij wel aanwezig is dat ondersteund hij altijd de content op de pagina en wil niet de bezoeker verleiden naar een andere pagina.
5. Ontwijk het gebruik van carrousels, sliders, tabs en accordions

Sliders, carrousels en tabladen zijn een hoog aangevraagde feature op websites. Het jammere is dat het uit onderzoek blijkt dat ze niet werken zoals veel website eigenaren willen. 90% van de bezoekers komen niet voorbij de eerste slide. Dit komt doordat bezoekers van je website niet volledig lezen, ze scannen je website op wat ze zoeken.

6. Geef scrollen de prioriteit

Met de opkomst van mobiele devices heeft scrollen en/of swipen voorrang gekregen op klikken. Scrollen heeft zo'n zijn voordelen:

  • Het ondersteund de natuurlijke leesbeweging.
  • We houden niet van onderbrekingen tijdens het lezen, zie onze blog over 'the illusion of completeness' voor meer over dit onderwerp.
  • Scrollen zorgt voor een snellere laadtijd, er hoeft niks meer geladen te worden.
  • De bezoeker hoeft geen keuze te maken op welke knop ze moeten drukken.
  • Door het minimaliseren van klikken, kan je ervoor zorgen dat je call-to-actions meer waarde hebben op je webpagina.
7. Geef visuele aanwijzingen

Met web design kan je de bezoeker begeleiden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een titel te geven aan een stuk tekst op je website. Maar je kan ook directe visuele aanwijzingen geven door middel van fotografie of illustraties.

Op de bovenstaande foto zie je dat meer bezoekers naar de tekst kijken als de baby dezelfde richting kijkt. Als mensen zijn we gewend om dezelfde richting op te kijken als waar de andere persoon naartoe kijkt. Als iemand recht voor ons staat dan zijn we gewend om deze persoon in het gezicht aan te kijken en dus minder focus te hebben wat er om die persoon heen gebeurd.

8. Gebruik visuals met mensen, maar blijf weg van stockfoto’s

Het gebruik van ‘echte’ mensen in je website heeft veel voordelen, naast dat het persoonlijker voelt kunnen bezoekers zich ook sneller relateren aan andere mensen. Want zowel in het echte leven en online zijn we op zoek naar een connectie. Maar kijk uit met stockphoto’s, het blijkt dat mensen zich hebben aangepast aan deze generieke foto’s en ze vaak niet herkennen als waardevol.

9. Geef lijstjes een prioriteit

De concentratiespan van een bezoeker van je website is snel verdwenen. Het is daarom belangrijk dat je informatie in behapbare stukken aanbied. Lijstjes (puntsgewijs of genummerd) maken dit zeer makkelijk.

Het nadeel van lijstjes? Mensen onthouden meestal de eerste en laatste punten, wat er in het midden gebeurt wordt vaak vergeten. Zorg er voor dat je belangrijkste punten boven en onderaan de lijst staan.


10. Maak gebruik van 'social proof' om je website aantrekkelijker te maken

Als mensen zijn we gewend om te doen wat andere doen. Als een groep mensen akkoord gaat met iets, dan zullen andere dit ook sneller accepteren.

Op je website kan je dit makkelijk integreren met reviews, media aandacht en testimonials. Maar ook social shares, een Instagram feed en dergelijk.

Social proof zorgt voor:

  • Verhoogd vertrouwen, wat verkopen verhoogd
  • Opbouwen van geloofwaardigheid wat cruciaal is voor je website reputation
  • Het winnen van ambassadeurs (klanten en organisaties) die aansporen om conversies te maken

Dit zijn onze 10 WordPress website tips die je niet zo vaak hoort. Met de bovenstaande punten kan je een grote optimalisatie slag maken op je website. Heb je nog vragen over de bovenstaande onderwerpen? Wij schrijven regelmatig over gelijksoortige onderwerpen, je kan deze hier bezoeken.

Anoek
Project Manager | Front-End Developer
Anoek werkt sinds 2017 bij Reason Digital Empowerment. Sinds 2020 versterkt zij als Project Manager en Front-End developer Reason Web Development.
Deze informatie als eerste ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste toegang tot onze content.
Meer lezen?
februari 4, 2021
Opruimen van je website: Doe jij dit weleens?

Heb jij wel eens een lente schoonmaak gedaan voor je website? Het antwoord is waarschijnlijk ‘nee’. Het opruimen van je website heeft niet alleen impact op je website bezoeker maar ook op de snelheid en netheid van je website.  Wij geven een aantal voorbeelden hoe je eenvoudig en veilig je website kan opruimen en zo […]

Meer lezen
januari 24, 2021
Online fraude, hoe voorkom ik het?

Sinds begin dit jaar hebben we ons meer online moeten oriënteren dan ooit. Zowel de consument als bedrijven. Met deze ontwikkeling komen er ook nieuwe kansen voor online criminelen. Waar dit jaar de inbraken drastisch zijn verminderd, is de online fraude explosief gestegen.  De cijfers voor mei 2020, waarbij een groei van zo’n 383% ten […]

Meer lezen
oktober 5, 2020
WordPress update automatische: wat heb je te verliezen?

De nieuwste versie van WordPress (5.5) brengt de mogelijkheid met zich mee om plugins en thema's automatisch te laten updaten. In deze post kijken we naar wat er in een automatische WordPress update gebeurt. Daarnaast word er gekeken naar de voor- en nadelen van automatisch updaten en de drie verschillende update strategieën die een website […]

Meer lezen

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.