5 manieren om je social proof op je website te verhogen

Wat is social proof en waarom heb je het nodig?

Simpel gezegd, social proof is een psychologisch fenomeen gebaseerd op het feit dat mensen vertrouwen op wat andere mensen vertellen voordat ze een keuze maken. Het is gebruikelijk voor mensen om te kijken wat andere mensen ervan vinden voordat ze iets aanschaffen. 

Social proof geeft waarde aan een product of service door middel van echte mensen. Dit kan in verschillende vormen voorkomen zoals reviews van gebruikers, aanbevelingen van vrienden en familie, experts op het gebied maar ook influencers en bekende mensen. Een belangrijke methode van social proof is betrouwbaar overkomen op de bezoekers van je website door de mening van andere. 

In dit artikel gaan we kijken waar jij je website kan optimaliseren om dit uit te stralen. 

Er zijn een aantal redenen waarom social proof ‘werkt’, maar het komt bijna altijd neer op groepsmentaliteit. Wanneer een product of service aanbevolen wordt door anderen, dan ziet het er betrouwbaarder uit. 

Daarnaast kan social proof:

  • Vertrouwen verhogen, wat kan resulteren in meer conversies
  • Bouwt de geloofwaardigheid van je website op, wat cruciaal is voor je (websites) reputatie

Of te wel, social proof is een ‘must-have’ toevoeging op je website. 

5 manieren om je social proof op je website te verhogen

1. Gebruik referenten

Referenten zijn klanten die je product gekocht hebben en tevreden zijn. Dit is net anders dan een review, een review kan zowel slecht als goed zijn, bij een referent is het altijd positief en heb je meer controle over het plaatsen van de content.

Hoe kom je aan referenten?
Vraag aan je recente klanten of ze tevreden zijn over het product en of ze een kort stukje zouden willen schrijven over hun ervaring.

Wat maakt een referent beter
Gebruik goede foto’s van de klant. Het helpt heel goed als mensen een gezicht en een naam zien.

Geen reclame praatje
Je wilt dat je referent hun aanbeveling in hun woorden zeggen. Zorg dan dat je ook geen redactie doet over hun referentie. Het is geen reclamepraatje, maar een oprechte menig over jouw product of service. Lees hier ook hoe je omgaat met 'slechte reviews'.

88% van de consumenten geven aan dat een referent meehelpt bij het beslissen om over te gaan op een aankoop.

2. Customer Success Stories / cases


Customer succes stories zijn er in verschillende vormen, zoals case studies, whitepapers, interviews, customer cases etc. Al deze vormen hebben dezelfde rol. Het gaat altijd over hoe het product bevorderlijk is (geweest) voor de organisatie van de klant. Het is een positief bericht waar de lezer zich in kan inleven welk resultaat haalbaar is voor hun eigen organisatie.

Hierbij is de kwaliteit van de content en het uiterlijk zeer belangrijk. Er is geen correcte manier om dit te doen, maar we kunnen wel wat tips geven:

  • Elke 'story' is uniek en geef hem daarom ook zijn eigen pagina op je website. Zo kan je goed in de diepte gaan.
  • Maak gebruik van goede foto's van de klant, maar ook de omgeving waarin zij zich bevinden.
  • Link de organisatie met hun social media, website, webpagina etc.
  • Neem de tijd. Een case schrijven gaat niet snel. Maar neem er wel de tijd voor, een goede case kan veel conversies opleveren. 

3. Laat analytische gegevens zien

Cijfers, cijfers, cijfers. Het tonen van cijfers op je website geeft aan hoeveel mensen vertrouwen hebben in je service of product. Denk aan de hoeveelheid nieuwsbrief leden, hoeveel producten je verkocht hebt, hoeveel reviews je hebt ontvangen, sociale shares, download data etc. Dit zorgt er allemaal voor dat je nog meer social proof bent!

4. Maak gebruik van experts of influencers

Influencer

Influencers zijn bekende personen met een bepaalde reputatie in een bepaalde doelgroep. Een influencer heeft een bepaalde impact bij hun doelgroep, ze zijn (vaak) betrouwbaar en daarom koopt de doelgroep graag wat de influencer aanprijst. Dit is een sterk voorbeeld van social proof.

Experts

Anders dan bij een influencer, weet een expert alles van je branche, product of service. Neem bijvoorbeeld de reclames van Sensodyne waar de tandarts altijd zijn mening laat weten.

Samenwerkingen

Naast de twee bovenstaande punten heb je ook nog samenwerkingen tussen BN'ers en merken die op het eerste oog niet direct iets met elkaar te maken hebben. Neem bijvoorbeeld Lieke Martens die in 2018 ging samenwerken met Calvé pindakaas. Waar de Calvé reclame een begrip zijn in televisie land, was Lieke de held die haar team in 2017 Europees kampioen maakte. Een inspiratie voor kinderen, en nostalgie voor volwassene.

5. Toon je certificaten

Certificaten zijn professionele erkenningen die de bekwaamheid van je organisatie aangeven op bepaalde gebieden/onderwerpen.
Deze certificaten zijn belangrijk om te hebben, daarom zou je ze ook op je website moeten hebben:

  • Welke certificaten zijn industriestandaard, deze zullen het meeste betekenen voor je klanten.
  • Specifieke certificaten kunnen een hogere boost geven aan je conversies.
  • Zet ze in de footer, inclusief het icoon en eventueel de link naar de uitgever van het certificaat. Hier zet je ze prominent neer, maar niet overheersend.
  • Naast dat je natuurlijk trots bent op de certificaten die jij en je collega’s behaald hebben, geven ze ook waarde aan de social proof van je website bezoekers. 

Conclusie

Er zijn veel elementen die bijdragen aan het succes van je website. Maar het allerbelangrijkste is hoe bezoekers van je website je bedrijf interpeteren. En als je dit goed op orde hebt zullen bezoekers eerder over de streep gaan om je product/service bij jou af te nemen, in plaats van bij de concurrent.

Heb jij vragen over hoe je social proof verder kan implementeren op je WordPress website? Neem dan contact met ons op.

Anoek
Project Manager | Front-End Developer
Anoek werkt sinds 2017 bij Reason Digital Empowerment. Sinds 2020 versterkt zij als Project Manager en Front-End developer Reason Web Development.
Deze informatie als eerste ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste toegang tot onze content.
Meer lezen?
februari 4, 2021
Opruimen van je website: Doe jij dit weleens?

Heb jij wel eens een lente schoonmaak gedaan voor je website? Het antwoord is waarschijnlijk ‘nee’. Het opruimen van je website heeft niet alleen impact op je website bezoeker maar ook op de snelheid en netheid van je website.  Wij geven een aantal voorbeelden hoe je eenvoudig en veilig je website kan opruimen en zo […]

Meer lezen
januari 24, 2021
Online fraude, hoe voorkom ik het?

Sinds begin dit jaar hebben we ons meer online moeten oriënteren dan ooit. Zowel de consument als bedrijven. Met deze ontwikkeling komen er ook nieuwe kansen voor online criminelen. Waar dit jaar de inbraken drastisch zijn verminderd, is de online fraude explosief gestegen.  De cijfers voor mei 2020, waarbij een groei van zo’n 383% ten […]

Meer lezen
oktober 5, 2020
WordPress update automatische: wat heb je te verliezen?

De nieuwste versie van WordPress (5.5) brengt de mogelijkheid met zich mee om plugins en thema's automatisch te laten updaten. In deze post kijken we naar wat er in een automatische WordPress update gebeurt. Daarnaast word er gekeken naar de voor- en nadelen van automatisch updaten en de drie verschillende update strategieën die een website […]

Meer lezen

Kom een keertje langs!

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Onze deuren staan voor je open!

Koninginnegracht 14
2514 AA Den Haag
© Reason Digital Empowerment B.V.. Alle rechten voorbehouden.