12 mythes over websites

Bekende website mythes

Een mythe is een ”verhaal dat veel mensen kennen, maar dat niet werkelijk is gebeurd”*. Ook in het ontwikkelen van websites komen we regelmatig mythes tegen. Hieronder hebben wij enkele mythes beschreven met een verklaring.

*bron: encyclo.nl

Laten we er ook bij zeggen dat van de onderstaande punten het in sommige gevallen wel mogelijk is om te gebeuren.

Een nieuwe website zorgt direct voor meer bezoekers

Een nieuwe website zorgt niet direct voor meer bezoekers. Het kan er wel voor zorgen dat er meer organisch verkeer naar je website komt, maar niet direct. Dit ligt vooral aan hoe je nieuwe website in elkaar zit.

SEO (zoekmachine optimalisatie) zorgt ervoor dat je website goed geïndexeerd wordt in de zoekmachines. De meeste mensen verstaan onder SEO het schrijven van content en bestaande content optimalisatie. Echter zit er ook een technisch aspect aan SEO. Bij het inrichten van de SEO voor je website moet je denken aan het aanvullen van alt-teksten, de correcte headings, snelle laadtijd en het minimaliseren van redirects.

In de onderstaande afbeelding zie je een website die wij hebben geoptimaliseerd voor technische SEO.

mythes over websites

Met een goed design hoef je niets te testen

Ons antwoord: was het maar waar! We brengen als website ontwikkelaars veel kennis en ervaring mee en daarop baseren wij ons website ontwerp voor je nieuwe website. We designen op basis van wat we weten. Bijvoorbeeld wie bezoekt je website nu en welke acties doen ze op je website.

Dit betekent niet dat je niet hoeft te testen. Het is altijd verstandig om je website niet alleen in de gaten te houden d.m.v. cijfers, maar ook om verschillende testen te doen om je conversies op je website te verhogen.

Het testen en het bijhouden van de cijfers van je website kan je doen via software zoals Google Optimize, Hotjar of Microsoft Clarity.

Hoe meer functionaliteiten ik op mijn website heb, hoe beter mijn website werkt

Functionaliteiten moeten een doel hebben op je website. Met een functionaliteit bedoelen we bijvoorbeeld een contactformulier, een rekentool, een live demo, downloads etc. En met een doel bedoelen we dat het iets moet zijn waar de bezoeker iets aan heeft.

Duidelijke functionaliteiten, zoals een rekentool, kunnen meer conversies en dus leads opbrengen. Maar wel als de functionaliteit een duidelijk doel en te begrijpen is voor de bezoeker.

Het is beter om 1 a 2 goede functionaliteiten op je website te hebben die je bezoeker helpt. Dan 10 functionaliteiten die niet duidelijk zijn voor je bezoeker

mythes over websites

Je homepagina is je belangrijkste pagina

Je belangrijkste pagina is de pagina waar de (meeste) mensen binnenkomen, dit is niet altijd je homepagina.

Veel website bezoekers maken gebruik van een zoekmachine en zoeken op ‘keywords’. Dit betekent dat ze direct naar op pagina met de informatie die ze zochten terecht komen. Dit betekend vaak dat ze je homepagina overslaan. En vaak is het pas de 2de pagina die ze bezoeken.

Een goede homepagina is de samenvatting van je website. Een ingang naar de content die er echt toe doet, maar direct ook een plek waar mensen een goede indruk krijgen over je gehele organisatie.

Weten wat je belangrijkste pagina echt is op je website? Kijk dan in je Google analytics naar ‘gedragsstroom’ hierin staat visueel op welke pagina de bezoekers binnenkomen en waar ze daarna naartoe gaan.

Een goedkope hosting is goed voor mijn website

Een goedkope hosting is niet altijd slecht, laten we dat eerst zeggen. Maar een goedkope hosting is niet altijd juist voor jouw website.

Een hosting is goedkoop voor verschillende redenen, maar vaak zijn dit de hoofdredenen:

  • Je deelt de serverruimte met honderden websites, het kan voorkomen als 1 website corrupt is, de rest van de websites op de server ook offline gaan.
  • Omdat je je serverruimte met vele andere deelt, is je website langzamer.
  • Niet te bereiken klantenservice of weinig kennis over algemene zaken.

Heb je een kleine website met weinig verkeer, dan is een goedkope hosting prima voor jou. Houdt er wel rekening mee dat je vaak veel zelf moet doen.

Ik wil een super unieke website

Hoe uniek is je organisatie? Als wij een vraag voor een unieke website krijgen, dan stellen we ook deze vraag terug.

Een super unieke website heeft de neiging om niet bij je organisatie te passen. Maar belangrijker nog, het past niet bij je doelgroep. Internetgebruikers zijn gewend aan een bepaald soort houvast dat noemen we een framework. Niet alleen geeft dit houvast voor jouw bezoeker, maar het heeft ook een logische volgorde. Met het gevolg dat bezoekers langer op je website blijven scrollen en klikken omdat ze weten wat er verwacht wordt. Je bepaalt een route door je website.

Een goed voorbeeld is hier de supermarkt: Supermarkten zijn zo ingericht dat je als consument het meeste ziet en dus het meeste koopt. Dit is zo vastgelegd met jarenlang onderzoek. Ben je wel eens in een supermarkt geweest waar je niet bekend was? Grote kans dat je altijd bij de groente begint, vervolgens het brood tegenkomt, doorloopt naar het vlees en dan het zuivel met als afsluiter de vriezer producten. Simpel gezegd een route waar je bekend mee bent.

Hetzelfde geldt voor websites. Als we teveel afwijken van wat we kennen, dan zullen mensen sneller wegklikken.

Niet iedereen hoeft social media te gebruiken

Het lijkt een punt te zijn die niets met je website te maken heeft. Maar niets is minder waar. Social media is een krachtige tool om meer verkeer naar je website te brengen en je conversies te verhogen.

Geen tijd om je eigen social media kanalen te onderhouden? Laat onze social media-experts je helpen!

De ruimte boven de vouw is het belangrijkste

In een vorig artikel beschreven we waarom de ruimte boven de vouw zo belangrijk is en hoe je deze het best kunt benutten. En net zoals je home pagina is het zeker een belangrijke ruimte op je website en deze moet je goed benutten. Maar het is niet de belangrijkste ruimte op je website.

Deze informatie komt uit onze blog: de 10 website tips die je niet zo vaak hoort.

Website ontwikkeling is standaard te duur

“Sorry, de prijs is te hoog. Mijn neefje van 15 is ook websitebouwer en die doet het voor 10% van de prijs.” Een prijs hangen aan creatief werk wordt meestal geïnterpreteerd als te veel. Maar zoals in veel vakken betaal je niet alleen voor de gemaakte uren, maar ook voor de kennis van de expert.

Een website laten maken kan ongeveer voor elk budget, maar hoe goedkoper de website, hoe meer kwaliteit je inlevert. Niet alleen is dit te zien aan de voorkant van je website in bijvoorbeeld gebruikerservaring, logische volgorde en vormgeving. Maar ook in kennis, service en probleemoplossing.

De nadruk zit overal op het woordje ‘te’. Het ontwikkelen van een website is duur, maar niet ‘te’ duur. Er zitten veel haken en ogen aan een website en er werken mensen met verschillende expertises aan om jouw website zo goed mogelijk te laten converteren.

Iedereen kan een website maken

Het komt een beetje neer op het bovenstaande punt. Iedereen kan een website maken, dit betekent alleen niet dat deze dan ook van goede kwaliteit is.

Zo zijn er platforms zoals wix.nl of squarespace.nl waar je een goede website zelf kan bouwen. Je moet je website dan zelf bouwen, wat betekent dat je je eigen uren in moet steken. Dat is lastig want je bent geen website ontwerper en ook geen website developer. Met het gevolg dat je website altijd op een bepaald niveau blijft hangen. Daarnaast geeft dit je minder focus op waar je je echt mee bezig wil houden en dat is ondernemen.

(gratis) stockfoto’s zijn goed genoeg

Ja en nee.


Ja, je kunt goede (gratis) stockfoto’s vinden die niet iedereen gebruikt. Maar dit kost veel tijd om te vinden en je ziet er toch altijd een beetje aan dat het stockfoto’s zijn.

Nee, veel foto’s worden herhaaldelijk gebruikt omdat het veel tijd kost om de juiste foto te vinden. Vooral als het om gratis stockfoto’s gaat.

Ons advies is altijd om foto’s te laten maken, maar ook dit is een investering waar ondernemers vaak geen rekening mee houden. Toch is het dikwijls de investering waard, want naast het gebruik op je website, kunt je ze ook gebruiken voor je social media en eventuele offline marketing. En echte mensen die bij je passen werken toch altijd het beste om je organisatie betrouwbaar over te laten komen!

Hoe meer CTA’s hoe beter

Hoe meer call-to-actions, hoe sneller mensen in de war raken. Je wilt graag dat mensen klikken op een link, een download doen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Maar als we mensen te veel keuze voorschotelen dan kiezen ze vaker om nergens op te klikken.

Vergelijk het met een menukaart van een restaurant, als je een keuze krijgt uit 30 voorgerechten slaat de keuzestress toe, als we dit minimaliseren naar 10 keuzes kun je gemakkelijker een keuze maken.

Dit noemen we de ‘paradox of choice’. Als we minder keuze voorgeschoteld krijgen zullen we onze keuze waardevoller vinden.

Houdt er dus rekening mee dat je je websitebezoeker niet teveel aanbiedt.

Ter samenvatting

De bovenstaande mythes over websites zijn de meest voorkomende die wij horen. Dat wil niet betekenen dat in sommige gevallen het wel voorkomt. Heb je nog vragen of wil je dat we je website optimaliseren om zo meer conversies te behalen? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag om je website tot een hoger niveau te brengen.

Ook interessant voor jou

Anoek

Reason is dé partner als je meer wilt halen uit je website. Niet alleen ontwerpen, realiseren en onderhouden we WordPress websites. We zorgen ook dat na lancering je website een succes gaat worden.

customer journey in telefoon mockup

Al 300+ ondernemers gingen je voor!

Meld je aan voor de onze updates.

Ontvang inspirerende content, belangrijk nieuws en slimme hacks voor je (WordPress) website!
Wat wij doen
Reason is jouw website- en applicatiepartner. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden doeltreffende en gebruiksvriendelijke websites, platformen en applicaties.
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.