Het lijkt te simpel voor woorden, maar de eerste stap in het stappenplan voor een nieuwe website is je domeinnaam. Heb je je domeinnaam al vastgelegd? Zo ja, super, op naar het volgende punt. Zo nee, zorg eerst dat je deze afneemt. Is de naam die je wilt hebben nog beschikbaar en welke extensie neem je. Tegenwoordig is er meer keuze in de extensie. Een extensie is wat er achter je domeinnaam staat bijvoorbeeld ‘.nl of .com’ dit zijn ook de meest voorkomende, naast .net .org .eu. Je hebt hier zelf de keuze uit. Begin je bijvoorbeeld een webshop, dan kan je ook kiezen voor .shop.
Als je zelf je website gaat maken dan heb jij een ruimte nodig om je website te hosten. Er is ontzettend veel keuze als het gaat om webhosting. En iedereen zal een andere partij aanraden op basis van hun ervaring. Zonder namen te noemen zullen je proberen een juiste keuze te maken:
Je ontwikkelt je website voor jouw ideale klant. Oftewel je doelgroep. Een grote stap in het ontwikkelen van een website is wat jij als oplossing biedt voor je doelgroep. Dit kan je doen d.m.v. de onderstaande vragen:
Als mens willen we graag volgen. We zijn sneller overtuigd als we resultaten zien, van het bedrijf zelf en door middel van reviews die huidige klanten hebben achtergelaten. Dit noemen we social proof.
Content is belangrijk, maar wordt vaak onderschat. Online actief zijn is namelijk niet genoeg om bovenaan in Google te komen! Je kan zelf content schrijven of laten schrijven door een copywriter, maar dat betekent niet gelijk dat je daardoor meer verkeer op jouw website krijgt. Maar dan is de grote vraag hoe kun je dan wél online zichtbaar worden? Dat is simpel, ga aan de slag met de SEO van jouw website. Om jou op gang te helpen delen onze collega’s van Reason Online Marketing hier 6 stappen om hoger te ranken in Google!
Door middel van de navigatie op je website leidt je je bezoekers door je website. Bepaal welke pagina’s een hoge waarde hebben en welke minder waarde hebben. Je belangrijkste pagina’s vormen je navigatiestructuur. De pagina’s met minder waarde zet je vaak in de footer.
Pagina’s met hoge waarde voor je hoofdnavigatie:
Pagina’s met minder waarde, deze plaats je in de footer:
Wat je vaker zult lezen in deze blog is dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Bijvoorbeeld je bezoekers zijn er aan gewenst dat je contactpagina en of telefoonnummer rechtsboven te vinden zijn en dat je privacy statement of algemene voorwaarden in de footer staan.
Zorg dus ook dat je je hieraan houdt. Uiteindelijk wil je dat je je bezoekers, afhankelijk van het doel van je website, in contact komen met je.
De volgende stap in het stappenplan van een nieuwe website is te bepalen welke volgorde je aanhoudt in je navigatiestructuur. Maak eerst een lijst met de belangrijkste navigatiestructuur elementen. Schrijf deze op een post it. En ga nu na welke items er belangrijker zijn voor je doelgroep. Naar welke informatie is de bezoeker op zoek.
Wij raden aan om niet meer dan 5 items in je menu op te nemen excl. de contactknop. Het laatste wat je wilt is dat je bezoekers keuze stress krijgen.
Heb je al een bepaalde layout voor ogen. Maak dan concepten, gemakkelijk door gewoon op een a4tje te klatten of eventueel digitaal. Wij noemen dit ook wel ‘wireframing’. Hier zet je in basic shapes je website in elkaar. Zonder kleur zonder foto’s.
Een wireframe bespaard vaak een hoop tijd en geeft je een richting voor het uiterlijk van je website. Daarnaast is het ook handig om wireframes te maken voor je website als:
Het geeft een body aan je idee, zonder dat het je een groot budget kost. Wireframes kan je ook door andere mensen laten opmaken mocht je daar behoefte aan hebben.
Als je je wireframes hebt komt de volgende stap:
Aan beide zitten voor en nadelen. Zo kost het minder geld om zelf met een WordPress template aan de slag te gaan, maar kost het wel meer tijd om het zelf allemaal te verzinnen. Een designer kost geld, en vaak ook veel geld. Maar je ontvangt in een korte tijd een ontwerp waar al rekening wordt gehouden met UX, conversie en je branding.
Bij WordPress heb je tienduizenden verschillende templates. Deze kan je onderverdelen in 3 categorieën:
Als je een professionele website wilt zal je bijna altijd uitkomen bij een betaald thema. Deze zijn vaak goed onderhouden, responsive en dus geschikt voor meerdere mobiele apparaten. Daarnaast bieden de meeste betaalde thema een ‘drag & drop’ systeem aan zodat je makkelijk je website kan bouwen d.m.v. het schuiven van blokken. En hebben ze vaak uitgebreide demo’s van het template waar je kan kijken of het aansluit aan jouw wensen.
Het grote voordeel van het gebruik van een template is dat het lage opstartkosten zijn. Voor onder de 100 euro heb je een website die je kan inrichten. Echter zitten er een aantal grote nadelen aan:
Als je een designer inhuurt krijg je niet alleen een mooi design maar denken ze ook mee met de flow van de website.
De voordelen van een webdesigner:
Een nadeel van een designer is dat het vaak aardig wat budget kan kosten. Maar het is een duurzame investering. Een gemiddelde doorlooptijd van een designer is 2-3 weken, natuurlijk is dit afhankelijk van het project.
Je website is een van je belangrijkste verkooppunten. Het ontwikkelen van een succesvolle website kost tijd en kennis. Met het bovenstaande stappenplan voor het maken van een nieuwe website kom je al aardig opweg. Wil je meer informatie over het ontwikkelen van een website, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je begeleiden in het proces van het ontwikkelen van een WordPress website of besteed je gehele website uit bij ons.