Vaak krijgen wij de vraag of we foto’s op een website willen plaatsen, dit doen wij graag, maar vragen wel altijd even waar de foto vandaan komt. Want je mag niet zomaar beelden gebruiken die op het internet gevonden hebt. Leer hier meer over rechtenvrije foto’s.
Media doet heel veel voor het visuele aspect van je website en je online identiteit. Een groot percentage van alle organisaties met een website maakt gebruikt van rechtenvrije foto’s. Maar zijn deze foto’s wel echt rechtenvrij en hoe kan je dit verifiëren?
Rechtenvrij bestaat niet. Er rust altijd een ‘recht’ op de beelden. Op één uitzondering na:
Een foto is pas echt rechtenvrij als het auteursrecht door de loop van tijd is vervallen. Klein nadeel, dit duurt tot 70 jaar na de dood van de originele maker of 70 jaar na de eerste openbaarmaking als het om beelden van rechtspersonen of de overheid gaat. En zolang willen we meestal niet wachten, daarnaast veranderen de tijden snel.
Google het woord ‘free stockphoto’ en er komen talloze websites naar boven. Let goed op dat deze websites gebruik maken van de CC0 licentie. De maker van het beeld geeft hiermee aan dat het beeld publiekelijk domein is. Let op, je mag heel veel met deze beelden maar ze zijn niet rechtenvrij. Zo ben je niet toegestaan om het beeld te verkopen.
Heb je een foto gevonden die je wilt gebruiken? Maak dan voor de zekerheid een screenshotje van de CC0 licentie, dit kan je op een later moment gebruiken mochten er problemen zijn met de maker van het beeld. Zo kan je altijd aantonen dat jij hem onder de licentie hebt gedownload en van welke bron dit is.
Het nadeel van veel website waar je CC0 licentie foto’s kan downloaden is dat iedereen er kan uploaden, zonder dat er een werkelijke check is of zij de originele maker zijn van het beeld. Je kan altijd nog een reverse image search in Google doen om te kijken waar de afbeelding nog meer voorkomt.
Twijfel je over een beeld, of kan je niet vinden wat voor rechten er rusten op een afbeelding, gebruik deze dan niet. Het gebruiken van een afbeelding waar je geen recht tot hebt is een duur grapje.
Heb je een geweldige foto gevonden en wil je die gebruiken voor een Social Media post o.i.d.? Het kan een (beginnende) fotograaf/illustrator heel erg helpen door haar/hem te taggen in je posts. Zoek de persoon op via linkedin (als je unsplash, pixabay etc. gebruikt staat de naam van de maker bij de download.) Het is een klein gebaar, maar kan voor iemand een grote impact hebben!
Het maken van je eigen beeldmateriaal is altijd de betere optie, maar niet elke organisatie heeft het budget voor. Je zou ook kunnen kiezen tussen het gebruik van eigen fotografie en stockfoto’s.
Let goed op waar je foto’s vandaan haalt. Kan je de bron niet herleiden, gebruik ze dan niet.
Als je op zoek bent naar advies over het vinden van een bedrijfsfotograaf, het gebruik en/of aanschaf van stockfoto’s kan je contact met ons opnemen. Lees hier ook hoe je afbeeldingen kan optimaliseren in WordPress.