Sinds de opkomst van slimme apparaten, zoals smartphones en smart speakers, is er een nieuwe vorm van SEO ontstaan. En dat heeft invloed op hoe je je huidige SEO inricht.
Naar verwachting zal 50% van alle zoekopdrachten in 2022 spraakgestuurd zijn.
Bron: Emerce
Bij spraakgestuurd zoeken vraagt de gebruiker informatie op via hun stem, in plaats van het intypen op een computer. De spraak gestuurde zoekopdracht vindt plaats op apparaten met spraakassistentie zoals Apple’s Siri of Amazon Alexa.
Er zijn maar weinig mensen die typen zoals ze spreken, vooral als het om zoekopdrachten gaat.
Wanneer je typt, dan gebruik je een soort van steno. Kort en doelgericht. Je typt eerder ‘weer Amsterdam’ in je zoekbalk.
Als je spreekt, is de kans een groter dat je volledige vragen stelt: “Wat is het weer in Amsterdam?”
Dit patroon geldt ook voor zoekopdrachten die je doet met je stem. Het spraakgestuurd zoeken zien we meer als een gesprek aangaan, dan het op zoeken van informatie.
Deze bevindingen zorgen ervoor dat er 2 duidelijke groepen ontstaan. De ‘typer’ en de ‘spreker’.
Mensen gebruiken steeds meer hun spraakassistent. 19% van de Nederlandse huishouden heeft een smart speaker in huis. En naar verwachting zal in 2022 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn.
Ook COVID-19 speelt een rol in de groei van het spraakgestuurd zoeken. Volgens Gartner is 32% van de consumenten geïnteresseerd in handsfree technologie die aanraking of besmetting zou kunnen beperken.
We zullen het kort houden. Smart apparaten werken op commando, als je Apple’s Siri wilt activeren zal je ‘hey Siri’ hardop moeten zeggen. Je kan vervolgens je vraag stellen of een opdracht geven. Als de spraakassistent deze heeft verwerkt ontvang je een reactie.
De meeste spraak assistenten kunnen deze opdrachten uitvoeren:
Met de bovenstaande informatie kan je aflezen dat spraakgestuurd zoeken alleen maar groter en belangrijker wordt.
Waar je vroeger aardig wat moeite moest doen om de spraak geactiveerde commando’s goed te laten werken. Is het nu zelf mogelijk om herhaal vragen te stellen zonder verdere context.
Als je vraagt ‘waar staat de euromast?’ en vervolgens vraagt ‘wie heeft het gebouwd’ dan interpreteert je spraakassistent ‘het’ als de ‘euromast’.
Mocht de assistent het toch niet helemaal begrijpen, dan kan je je zoekopdracht verfijnen. Als je vraagt ‘Hoe hoog zijn de alpen?’ dan zal de assistent niet antwoorden.
Maar als je vraagt: ‘Welke bergen zijn er in Frankrijk?’, en volgt met de vraag ‘hoe hoog zijn de alpen?’ dan zal het antwoord ‘de Mont Blanc is de hoogste berg met 4.810 meter’ zijn. De spraakassistent legt de context tussen Frankrijk en de Alpen gebergte en de hoogste berg.
Ook locatie speelt een rol. Als je in Den Haag bent en je vraagt: ‘hoe ver is het van het centraal station naar het kurhaus?’ dan begrijpt de assistent dat je met centraal station, het CS van je huidige locatie bedoelt.
99% van de antwoorden die een zoekassistent heeft gevonden op een vraag staan in de top 10 van zoekresultaten. Featured snippets hebben een grotere kans om als antwoord gebruikt te worden. Daarnaast geeft de zoekassistent maar 1 antwoord uit die zoekresultaten.
Het aanwezig zijn in de top 10 van de zoekmachines was al belangrijk. Met spraakgestuurd zoekopdrachten is het behalen van positie 1 in de zoekmachine en het gebruik van featured snippets zelfs nog belangrijker geworden.
Een goede SEO basis is daarom belangrijk voor voice search optimization. Net zoals ‘traditionele’ SEO is het een duurzaam proces en de resultaten zijn niet direct zichtbaar. Het is dus nooit te vroeg om er mee te beginnen. Voordat je begint met aanpassingen is het belangrijk om een strategie te bedenken. Hieronder hebben we in kaart gebracht wat de belangrijkste veranderingen zijn.
Met de bovenstaande punten heb je inzicht in de belangrijkste veranderingen. De volgende stap is het aanpassen van je huidige SEO strategie. In ons e-book vertellen we je meer over welke strategie je kunt toepassen om ook jouw website te optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken.
Ontvang ons E-book: 6 strategieën om je SEO te optimaliseren voor ‘Voice assistent’.