Reason web logo
Portfolio BlogContact
Reason web logo

Online fraude, hoe voorkom ik het?

Sinds begin dit jaar hebben we ons meer online moeten oriënteren dan ooit. Zowel de consument als bedrijven. Met deze ontwikkeling komen er ook nieuwe kansen voor online criminelen. Waar dit jaar de inbraken drastisch zijn verminderd, is de online fraude explosief gestegen. 

De cijfers voor mei 2020, waarbij een groei van zo’n 383% ten opzichte van mei 2019 wordt waargenomen.

www.vpngids.nl

Vaak gaan we er vanuit dat het slachtoffer ‘een kwetsbaar persoon in de samenleving is’ nu zal dit in de meeste gevallen zo zijn, maar de criminelen worden steeds slimmer. Hierdoor ligt het voor andere mensen ook op de loer. 

Er zijn verschillende vormen van online fraude, in deze blog leggen de meest voorkomende online fraude uit en hoe je dit voor jezelf en familie kan voorkomen.

Fraude via WhatsApp / internetbankieren

WhatsApp is één van de meest populaire plekken om fraude te plegen. Een ‘kind’ appt naar zijn ouders met de mededeling dat hij/zij een nieuw nummer heeft en gaat dan een gesprekje aan. Vervolgens geeft hij/zij aan dat die in geldnood zit en of er geld kan worden overgeschreven via een Tikkie. 

Hoe kan je deze fraude signaleren:

  • Je kind heeft opeens een nieuw nummer, zonder hier ooit iets over te zeggen? Bel dan altijd eerst het nummer van je kind wat je al had. Heel waarschijnlijk neemt je ‘echte’ kind op en zal bevestigen of het appje wel of niet niet van hem/haar is.
  • Bel het nummer waarmee geappt wordt, nemen ze niet op omdat ‘het niet uitkomt’ laat ze dan een gesproken bericht inspreken. Waarschijnlijk doen zet dit niet.
  • Maak het geld nooit over via een Tikkie, mocht je echt twijfelen, maak dan het geld over via je bank met het bekende rekeningnummer van je kind. Maar de bovenste 2 punten zouden al genoeg moeten zijn. 

Fraude via internetbankieren

Heb je wat op Marktplaats of Facebook Marketplace staan en iemand is geïnteresseerd, let dan op de volgende punten: 

  • Vraagt iemand je een klein geldbedrag over te maken via Tikkie, omdat ze aangeven dat ze al een keer eerder via dit platform opgelicht zijn en op deze manier kunnen verifiëren dat je echt bent. Weiger dit, via Marktplaats is het namelijk mogelijk om gelijk over te steken of een betaalverzoek te sturen via Marktplaats zelf. Mocht hier iets fout gaan dan heeft Marktplaats de gegevens van beide. 
  • Vraagt iemand om je identiteitsbewijs te fotograferen en op te sturen, weiger dit.
  • Heb je het gevoel dat wat je wilt kopen niet echt is? Vraag dan aan de verkoper of ze een specifieke foto willen maken, zoals een foto van het product met een a4tje met hun naam of jouw naam erop.

Fraude via een instantie zoals de bank, incassobureau of politie

Belt iemand van een erkende instantie zoals de bank, de belastingdienst of dergelijk? Een goede vuistregel is, dat de bank nooit om gegevens of geld via de telefoon vraagt. Daarnaast als ze iets verdachts vinden blokkeert de bank eerst je rekening voordat ze contact opnemen. Hier een paar andere tips:  

  • Vraag de persoon zijn/haar naam, afdeling en telefoonnummer. Hang op en bel de officiële instantie (zoek het telefoonnummer via de website op). Vraag vervolgens naar deze persoon, grote kans dat deze persoon niet bekend is. 
  • Er bestaan geen ‘veilige bankrekeningen’ en ‘rekening kluizen’ waar je geld veilig staat voor fraude. Als de bank iets verdachts vindt op je rekening wordt deze je geblokkeerd en nemen ze contact. Er zal nooit gevraagd worden om geld over te schrijven naar een andere rekening. 
  • Vragen ze om je bankpas versnipperd te versturen naar een adres? Weiger dit, een bankpas verloopt gewoon. Wanneer die verlopen is heeft die geen waarde meer. De bank stuurt dan zelf een nieuwe bankpas op voordat je andere pas verloopt. Dus ze vragen nooit om je oude bankpas te versturen.
  • Sla het officiële nummer van je bank/instanties op in je telefooncontacten. 
  • Blijven ze bellen, blokkeer het nummer.
  • Heb je een brief ontvangen van een incassobureau of soms zelfs van de gemeente en je vertrouwt het niet? Neem dan altijd contact op met de instantie, maar niet via het nummer wat op de brief staat. Helaas komt het vaak genoeg voor dat er spookfacturen worden verstuurd onder de naam van een ander bedrijf. Dan ben jij niet alleen de dupe van de fraude maar ook het bedrijf waar ze de naam en logo van gebruiken.

Maak afspraken met je familie en vrienden. 

Spreek af met je familie dat je nooit via WhatsApp of andere berichtendiensten om geld gaat vragen. Mocht er er dan toch een financiële noodsituatie zijn, dan bespreek je dit altijd vanaf je bekende nummer of face-to-face.

Ook als ‘instanties’ bellen en om geld vragen, spreek af dat je dit eerst bespreekt met iemand die je vertrouwd. Dit geldt ook voor e-mail en brieven die je ontvangt waar gevraagd wordt om geld. 

Belt een ‘instantie’ zoals de bank/belastingdienst/incasso’s etc. spreek af dat er eerst contact gelegd moet worden met het daadwerkelijke bedrijf via het telefoonnummer op de website. Bel altijd het nummer wat op de website staat en niet op het factuur, deze is waarschijnlijk ook aangepast.

Laat de instantie weten over: https://www.fraudehelpdesk.nl/ dit is een handige website met tips en stappenplannen als je een raar telefoontje/mailtje of dergelijk hebt ontvangen.

Fraude bij online winkelen

Wij als Nederlandse zijn altijd opzoek naar de beste deal. We zoeken ons suf naar die extra paar euro’s korting, en daar is niks mis mee. Wat wel een probleem is, is dat criminelen dit ook weten en zo spotgoedkoop dingen aanbieden op malafide websites.

Volgens Europol zijn er (in april al) 120.000 website ontwikkeld met Covid of corona als onderwerp. Waarvan een merendeel ontwikkeld is om criminaliteit te plegen.

Hoe herken ik een malafide webshop fraude?

  • Kijk naar de URL van de website. Komt de URL overeen met de bedrijfsnaam van de webshop.
  • Een URL is te specifiek. wil je een Rolex kopen via Rolexkopen2020.nl dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.
  • Is de verbinding versleuteld, staat er een groen slotje voor de website URL en begint de URL met https:// dan zit je meestal goed. Vaak hebben malafide websites dit niet.
  • De website biedt iets aan voor een niet reële prijs, het is te mooi om waar te zijn. 
  • Er worden geen contactgegevens getoond op de website, je kan alleen via een contactformulier contact opnemen.J
  • Je kan alleen betalen via Creditcard? Dit is niet oké.
  • Er wordt een Thuiswinkel label/certificaat getoond, maar hij staat niet in de ledenlijst van thuiswinkel.nl, zie hier.

Nog steeds niet zeker? 

  • Kijk naar de algemene voorwaarden van de website, zijn deze aanwezig en wat staat erin. 
  • Biedt de webshop merkproducten aan voor een lage prijs of tegen 70% en hebben ze alles nog op voorraad? Dan klopt er hier iets niet.
  • Let op taal en taalgebruik. Vaak zijn deze websites vertaald vanuit een andere taal. En dan zit de grammatica niet altijd goed in elkaar.
  • Hebben ze social media, kijk dan wat ze allemaal posten. Een gezond bedrijf deelt regelmatig nieuws.

We sluiten af met wat entertainment

Cybercriminaliteit is een serieus onderwerp, maar we kunnen er ook een klein beetje entertainment uithalen. Op Reddit en YouTube zijn er communities die zich inzetten tegen cyber criminaliteit, door bijvoorbeeld de scammer te slim af te zijn, bestanden te verwijderen van hun computer en ze zo lang mogelijk aan de telefoon te houden zodat ze de tijd van de scammer verdoen. Hieronder twee video’s van mijn favoriete YouTubers:

Bronnen:

https://www.vpngids.nl/veilig-internet/cybercrime/cybercrime-statistieken-nederland/
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/criminele-economie-profiteert-van-coronacrisis-flinke-toename-van-cybercrime
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/bekende-malafide-handelspartijen.html
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/opvallende-stijging-aangiftes-van-online-fraude-tijdens-coronacrisis-vooral-kwetsbaren-en-ouderen/

Ook interessant voor jou

Rik

Rik werkt sinds 2020 bij Reason Web Development als Front- & Back-end Developer.

customer journey in telefoon mockup

Al 300+ ondernemers gingen je voor!

Meld je aan voor de onze updates.

Ontvang inspirerende content, belangrijk nieuws en slimme hacks voor je (WordPress) website!
Wat wij doen
Reason is jouw website- en applicatiepartner. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden doeltreffende en gebruiksvriendelijke websites, platformen en applicaties.
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.
chevron-down