Hoe zorg je dat websitebezoekers actie ondernemen op je website?

Je hebt een website om informatie uit te geven en nieuwe klanten te trekken. En daarom wil je dat de websitebezoekers actie ondernemen op jouw website. Voordat een bezoeker actie kan ondernemen moet hier wel de gelegenheid voor zijn. Wij hebben een aantal punten verzameld om er vandaag nog mee aan de slag te gaan! 

Begin bij het einde

Voordat je websitebezoekers überhaupt een actie doen op je website, moet jij er voor zorgen dat je een doel voor ogen hebt. Wil je dat bezoekers een download doet op je website? Geef jezelf dan een realistisch doel van bijvoorbeeld 10 downloads per maand. Werk vanuit hier terug naar hoe je daar komt en wat je ervoor nodig hebt om dit doel te bereiken. Heb je al een bestaande website en weet je dat 1 op de 20 bezoekers een download doet op je website. Reken dan uit hoeveel bezoekers je nodig hebt om dit doel te bereiken.

Als je begint bij het einde kan heb je een betere grip op wat realistisch is. Een doel wat je werkelijk kan waarmaken geeft meer motivatie om je website steeds te verbeteren. Stel dan ook na loop van tijd je doel bij om dit steeds te blijven uitdagen.

Zorg voor goede content

Content is king, als je goede content hebt nemen websitebezoekers sneller actie. Verkoop je een product, laten we zeggen bloemen, schrijf dan content over hoe je de bloemen moet verzorgen, wat voor voeding ze nodig hebben en wat het beste seizoen is om bloemen te kopen en te planten. Dit is allemaal waardevolle informatie voor je bezoeker en je verbind de content direct aan het product dat je verkoopt. Daarnaast laat je zien dat je meer bent dan een verkooppunt en help je de klant het meeste uit hun investering te halen.

Wees professioneel, en straal dat uit

Neem je website serieus is het advies. Om je bedrijf een professionele uitstraling te geven moet je dit ook uitstralen in je website design. Het design moet een balans hebben tussen niet te druk en niet te minimalistisch. Hij moet wat doen voor het oog en goed te navigeren zijn, zodat je bezoeker niet verdwaalt.  Een goed design mag dan wel wat kosten, maar is het de investering zeker waard. You get what you pay for ;-)!

Een goede website levert al gauw een snellere groei op en geeft je bezoeker de juiste ervaring.

Sluit je content hierop aan

Als je een professionele website hebt, dan moet je content hier ook op aansluiten. Zorg dat je in je teksten consistent bent (dezelfde schrijftaal, juiste toon, juiste benaming van personen) en onderzoek wat je bezoekers willen lezen. Maak een content planning met de punten die je wilt maken voor elke pagina van je website. Net zoals de uitstraling van je website moet je ervoor zorgen dat er een juiste balans is tussen te veel tekst en te weinig tekst.

Bonus tip: Laat je website content altijd nalezen door een tweede persoon, spelfouten vallen snel op en zijn een ‘no go’ voor de professionele uitstraling van je bedrijf.

Plaats call-to-actions

Niemand gaat iets doen als ze de gelegenheid er niet voor krijgen. Maak je websitebezoekers duidelijk wat je van ze wilt, bijvoorbeeld een ‘in winkelmandje plaatsen’ button bij je webshop of ‘download hier’ knop verwerken in je content. Maak de tekst duidelijk en kort.

Naast een duidelijke call-to-action kan je ook gebruik maken van een ‘soft’ call-to-action. Experimenteer met ‘lees meer’, ‘ontdek meer’ en ‘ontdek hoe we dat doen’. Hiermee laat je de nieuwsgierigheid van de bezoeker het werk doen!

Promoot je bedrijf

Investeren in je bedrijf levert je het snelst succes op. En dat is de #1 reden om een website te hebben voor je bedrijf. Je kan je bedrijf promoten via sociale kanalen zoals Facebook, Instagram e.d., via Google Ads. Het belangrijkste is om je doelgroep te bereiken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Conclusie

Een websitebezoeker bepaald in 3 seconden of een website kan helpen in hun zoektocht. Zorg dus dat je website dat binnen die korte tijd kan waarmaken.

Wees duidelijk met je content, je design en je navigatie van je website. Laat de bezoeker niet onnodige kliks doen voordat ze bij het doel komen.

Zorg dat je content duidelijk is en dat een goede combineert tussen soft CTA’s en directe CTA’s. Blijf constant testen wat werkt en wat niet werkt. Wil je nog meer tips voor jouw website lees dan hier verder! 

Ook interessant voor jou

Anoek

customer journey in telefoon mockup

Al 300+ ondernemers gingen je voor!

Meld je aan voor de onze updates.

Ontvang inspirerende content, belangrijk nieuws en slimme hacks voor je (WordPress) website!
Wat wij doen
Reason is jouw website- en applicatiepartner. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden doeltreffende en gebruiksvriendelijke websites, platformen en applicaties.
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.