Een doel opschrijven is makkelijk, maar daar komen heeft meestal heel wat bochten in de weg. In deze blog leggen we uit wat je nodig hebt voor het maken van een goed plan van aanpak voor je nieuwe website.
Breng als eerst kort in kaart wat je organisatie doet en wat je doelen zijn. Als je een nieuwe website maakt, wil je die toekomstbestendig maken. Het is belangrijk om dus eerst je organisatie, je missie en visie en je ambities in kaart te brengen. Heb je hier hulp bij nodig? Wij bieden hiervoor verschillende workshops aan zoals ‘customer journey mapping’.
Stel jezelf de volgende vragen:
Dit is het juiste punt om je doelgroep goed onder de loep te leggen en deze helemaal uit te pluizen. Je nieuwe website moet natuurlijk naadloos aansluiten op je doelgroep, de groep waar je aan verkoopt.
Je website is het communicatiemiddel tussen jou en je (potentiële) klanten. Een klant moet zich als een vis in het water voelen als ze je website bezoeken. Bij het vormen van een doelgroep denk je aan:
Op basis van deze gegevens maak je een persona. Deze persona is de ideale klant die aan al jouw ‘eisen’ voldoet. Je kan meerdere persona’s hebben als je meerdere doelgroepen aanspreekt.
Breng deze personen visueel inkaart.
Hulp nodig met het maken van persona’s? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van je klanten, de bovenstaande afbeelding is onderdeel van onze contentsessie. In deze sessie bekijken wij alle ins en outs van je doelgroep, en zorgen we ook dat jij naar huis gaat met een volledig pakket inclusief strategie.
Er is een reden waarom je een nieuwe website wilt hebben, dit kan zijn om te moderniseren, beter aan te sluiten op je doelgroep etc. Ga na wat je goed vindt en wat je slecht vindt aan je website. Volg het onderstaande lijstje:
Maak duidelijke doelen voor je website, want met je nieuwe website wil je graag nieuwe dingen bereiken. Een doel moet SMART zijn, Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Hieronder vind je een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je je doelen gaat bepalen:
Bekijk je cijfers van de voorgaande jaren. Hoe presteert je website op dit moment. Vorm hier realistische doelen voor de komende jaren.
Bijvoorbeeld: afgelopen jaar, over een periode van 12 maanden, heb je per maand 1.200 sessies gehad op je website. Met je nieuwe website wil je dit hoger hebben en je denk dat 20% meer verkeer per maand haalbaar is. Je doel wordt dan:
Het bovenstaande doel kan zelfs nog uitgebreid worden door bijvoorbeeld op te schrijven hoe je die 20% extra sessies gaat genereren. Zoals:
Hetzelfde geldt voor harde conversies, het invullen van een offerte, download, demo o.d., formuleer welk doel je wilt bereiken:
In de komende 6 maanden wil ik 12 offerte aanvragen ontvangen via de website. Of in de komende 6 maanden wil ik 2 offerte aanvragen per maand ontvangen via de website.
Je website doelen zijn leidend. Ze bepalen wanneer je nieuwe website een succes is of wanneer niet. Duidelijke doelen geven de ruimte om goed te optimaliseren. Haal je je doel met gemak, dan weet je dat je je doel moet bijstellen. Haal je je doel niet, dan moet je gaan kijken waar je de website op moet optimaliseren.
Nu komt het leukste gedeelte van je plan van aanpak voor je website. Nu je weet wie je doelgroep is, wat je doel is en wat er goed werkt in je huidige website kan je je gaan richten op wat je wensen zijn voor je nieuwe website.
Een succesvolle website begint met een goed plan van aanpak. Volg deze punten en je heb al een hele goede basis en een duidelijk pakket die je met je websitebouwers kan delen.
We hopen met deze informatie een bijdrage te kunnen leveren aan je (toekomstige) website. Wil je meer informatie over de websites die wij ontwikkelen, bekijk dan hier de mogelijkheden. Daarnaast kan je ook altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.