5 dingen die je absoluut niet moet doen op je B2B website

Laten we eerst even duidelijk zijn, er is geen juiste of onjuiste manier om je website te runnen, maar er is wel een breed gebied van functionaliteit en stijl wat goed werkt voor bedrijven in verschillende branches. Dit zijn richtlijnen die je website alleen maar goed doen.

Maar er zijn een paar specifieke kleine ‘no goes’ die absoluut niet meewerken aan de geloofwaardigheid en autoriteit van je website. Hier zijn een aantal van de meest gemaakte fouten en belangrijker nog hoe je deze oplost.

Onduidelijke navigatie

Bezoekers van je website moeten gemakkelijk kunnen navigeren door je website. De meeste mensen die (voor de eerste keer) op je website komen hebben een vraag en zijn op zoek naar een oplossing. En niet iedereen komt binnen via je homepagina, waardoor de navigatie een belangrijk punt op je website is. Denk goed na waarom een bezoeker je website bezoekt en waar je ze naar toe wilt leiden.

Zorg er voor dat je navigatie een duidelijke structuur heeft, en dat de content van je website refereert naar wat de bezoeker zoekt!

Te weinig informatie

Je website is dé manier voor onbekenden om bekend te worden met wat je aanbiedt. Zorg ervoor dat de content van je website relevant en nuttig is voor de bezoeker. Als voorbeeld, je bent op deze website gekomen omdat je op zoek bent naar informatie om je website te optimaliseren en vervolgens ben je op deze blog gestruind en wie weet vul je zo wel ons contactformulier in.

Zorg ervoor dat je website genoeg gelegenheid heeft om je bezoeker te verbinden met waar zij geïnteresseerd in zijn. Dit kan op verschillende manieren:

  • Contactgegevens
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Interne links
  • Een link naar je social media
  • Downloaden van content
  • Aanschaf van product of service

Geen Favicon

Een Favicon is het icoon die getoond wordt in het tabblad van je browser. Maar ook als je een webpagina als favoriet (bookmark) opslaat. Dit icoon heeft veel impact op je branding. Maak je geen gebruik van een Favicon dat wordt er een standaard icoon geplaatst, dit kan de icoon van je website systeem zijn zoals Joomla, Drupal of WordPress. Dit staat toch iets minder chique dan je eigen icoon!

Niet mobielvriendelijk

In 2020 kan je er niet meer omheen: je website moet goed functioneren op mobiel. Naast dat je huidige website functioneel moet zijn voor mobiele gebruikers, is het altijd het beste om elke nieuwe pagina die je aanmaakt op de website ook mobiel bekijkt. Zo weet je altijd dat je website toegankelijk is voor mobiele gebruikers.

Typo’s

Iedereen is gewend aan spellingcorrectie, en daarom wordt er ook zo scheef gekeken naar online spelfouten. Natuurlijk, een foutje maken is menselijk. Maar als je een professionele website bezoekt waar duidelijke spelfouten opstaan doet dit toch af aan de autoriteit en de kwaliteit van de website. Geef dus extra aandacht aan je spelling of laat het nalezen door een professional copywriter.

Een paar kleine tips om typo’s te voorkomen:

  • Schrijf je content in Word en maak gebruik van de spellingscontrole
  • Proeflezen! Een spellingscontrole geeft geen garantie voor grammatische fouten
  • Laat iemand (of meerdere) het nalezen

Broken links

Broken links zijn links die niet werken, waardoor de bezoeker op een 404 pagina eindigt. Dit is niet alleen onprofessioneel, maar is ook slecht voor je SEO.

Hoe ontstaat een ‘broken link’? Het kan zijn dat je bij het invoeren van de link een typefout hebt gemaakt, waardoor de link niet bestaat. Het kan zijn dat je een pagina verwijderd hebt, maar nog wel intern gelinkt hebt of de URL is veranderd.

Een ‘broken link’ dan je gemakkelijk checken met deze tool: https://www.brokenlinkcheck.com/

Bonus tip: je kan niet altijd voorkomen dat iemand op een 404 pagina uitkomt, zorg ervoor dat je 404 pagina een juiste indeling heeft. Zodat als iemand er (per ongeluk) op terecht komt, je deze bezoeker de juiste content ziet om verder te gaan op je website. Dit is een van de meest voorkomende problemen van WordPress, lees hier alles over in dit artikel.

Conclusie

Dit zijn 5 dingen die je absoluut niet moet doen op je website, maar die gelukkig wel gemakkelijk zijn om direct op te lossen.

Ook interessant voor jou

Anoek

customer journey in telefoon mockup

Al 300+ ondernemers gingen je voor!

Meld je aan voor de onze updates.

Ontvang inspirerende content, belangrijk nieuws en slimme hacks voor je (WordPress) website!
Wat wij doen
Reason is jouw website- en applicatiepartner. Wij ontwerpen, bouwen en onderhouden doeltreffende en gebruiksvriendelijke websites, platformen en applicaties.
© Reason Digital Empowerment B.V. Alle rechten voorbehouden.